Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVad, Alfred Mathias Mørck
dc.date.accessioned2016-08-23T08:20:59Z
dc.date.available2016-08-23T08:20:59Z
dc.date.issued2016-08-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2400959
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2016nb_NO
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å undersøke kroppsøvingslærernes forståelse og anvendelse av innsats gjennom en makttilnærming. Maktperspektivene som er med å danne det teoretiske grunnlaget i studien bygger på Foucault (1994) sine studier av makt i det moderne samfunnet, og benytter mer konkret Damsgaard (2010) sine begreper ”makt over” og ”makt til”. Gjennom en kvalitativ tilnærming til studien kombineres metodene observasjon og intervju og fem kroppsøvingslærere i grunnskolens ungdomstrinn har blitt observert og intervjuet. Det er intervjuene danner hovedgrunnlaget for å svare på problemstillingen. Studien viser at lærerne ser det som positivt at innsatsbegrepet gir rom for flere vurderingselementer enn prestasjonene alene. Analysen har vist at lærerne forstår innsats som nyttig for elevene og for faget. Det å delta å være villig til å øve ser ut til å være en kombinasjon lærerne anser som et positivt element i vurderingen av elevene. Lærerne ser også verdien av at elevene utfordrer seg selv også når de har vansker med øvelser. At elevene fortsetter å prøve selv når de uttrykker motstand ser lærerne på som et grunnlag for å kunne bedømme en elev. Det dennes et bilde av et normalisert innsatsbegrep som kan være med å disiplinere og skape elever som ”passer” kroppsøvingsfagets egenart. Videre ser vi en ubevisst bruk av innsats som kan føre til at deler av vurderingspraksisen til lærerne forblir skjult for elevene. Dette kan bidra til lærernes kunnskap og makt i vurderingsforhandlingene. Det kan tyde på at innsats ligger som et teppe over emnevurderingen og får, som Foucault (1994) kaller det, en panoptisk effekt. Dette fører til at lærerne får et kontrollerende hjelpemiddel, fordi det gjør det mulig for lærerne å vurdere elevenes deltagelse, aktivtetsnivå, evne til å prøve og utfordre seg selv, evne til å skaffe seg kunnskap, evne til å hjelpe medelever, bidrag til læring og evne til å lytte på tilbakemeldinger gjennom all undervisning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.subjectnihnb_NO
dc.titleInnsats og makt: en studie om kroppsøvingslæreres forståelse og anvendelser av innsats og maktnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Educationnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel