Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNordtug, Birgit
dc.contributor.authorEngelsrud, Gunn
dc.date.accessioned2017-01-27T10:09:58Z
dc.date.available2017-01-27T10:09:58Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationTidsskrift for kjønnsforskning. 2016, 39, 3-19nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2428731
dc.descriptionI Brage finner du siste tekst-versjon av artikkelen, og den kan inneholde ubetydelige forskjeller fra forlagets pdf-versjon. Forlagets pdf-versjon finner du på www.idunn.no / In Brage you'll find the final text version of the article, and it may contain insignificant differences from the journal's pdf version. The definitive version is available at www.idunn.nonb_NO
dc.description.abstractSykt flinke jenter – hvordan ble det sånn? Og blir de flinke jentene mindre «(p)syke» hvis de får mer kunnskap om psykisk helse i skolen? Første del undersøker hvordan koblingen mellom flinke jenter og psykiske problemer har oppstått, blitt legitim og opprettholdes. Fokuset er på hvordan forskerne som har påvist en kraftig økning i jenters stress og psykiske problemer i de siste årene, samtidig har bidratt til å frembringe denne koblingen gjennom sine spørsmål, metoder og kunnskapssyn. I andre del utforskes spørsmålet om hvorvidt mer kunnskap om psykisk helse gir bedre helse for de sykt flinke jentene. Forfatternes analytiske synsvinkel er inspirert av fransk psykoanalyse og kroppsfenomenologi, og med bruk av illustrasjoner fra terapirommet. Analysen viser at kunnskapen mot sin hensikt kan virke begrensende i jentenes arbeid med egen helse, noe forfatterne relaterer til språkets begrensninger som uttrykks- og erkjennelsesmåte. I artikkelen beveges analysen mot andre mulige måter å merke og erkjenne seg selv på, med fokus på ulike former for kroppslig utfoldelse og muligheter som kroppsøvingsfaget åpner for.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetsforlagetnb_NO
dc.subjectsykt flinke jenternb_NO
dc.subjectpsykisk helse som skolefagnb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.subjectsemiotikknb_NO
dc.subjectfransk psykoanalysenb_NO
dc.subjectkroppsfenomenologinb_NO
dc.subjectinsanely good girlsnb_NO
dc.subjectmental health as a compulsory subjectnb_NO
dc.subjectphysical educationnb_NO
dc.subjectsemioticsnb_NO
dc.subjectFrench psychoanalysisnb_NO
dc.subjectphenomenology of the bodynb_NO
dc.titleBoken som mangler, ord som går på tomgang og sykt flinke jenter: kunnskap og helsenb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.source.journalTidsskrift for kjønnsforskningnb_NO
dc.identifier.doi10.18261/issn.1891-1781-2016-03-04-02
dc.description.localcodeSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Educationnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel