"Det er gøy å løpe med venner": barn med utviklingshemminger og deres erfaringer med kroppsøvingsfaget og organisert aktivitet på fritiden: en kvalitativ, fenomenologisk studie
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2446994Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Flere studier viser viktigheten av å lytte til barn med funksjonshemminger, og at innsikt og ulike forståelser kan belyses på denne måten. Samtidig etterspørres det mer forskning på feltet, da barnas stemme og egne erfaringer i lengre tid har vært en oversett kilde til kunnskap. På bakgrunn av egeninteresse og et opplevd gap i litteraturen ønsker jeg i min masteroppgave å belyse dette erfaringsperspektivet ytterligere. Hensikten med denne studien er å belyse erfaringene til barn med utviklingshemminger i kroppsøvingsfaget og i organisert aktivitet på fritiden. Barnas erfaringer av inkludering vil være sentralt. Det er en kvalitativ studie, og vitenskapsteoretisk er oppgaven forankret i fenomenologien. Med inspirasjon fra «The Mosaic approach» og bruk av deltakende observasjon og intervju, har fire barn med utviklingshemminger blitt fulgt på skolen og på fritidsaktiviteter over en periode på tre måneder. I tillegg har to trenere, en lærer og en forelder blitt intervjuet som tilleggsinformanter. Disse er inkludert i studien for å kontekstualisere barnas erfaringer og meninger om fenomenet, og eventuelt komme med utfyllende informasjon, eller underbygge tidligere observasjoner og intervjuer.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2017