Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDigranes, Anja Jøndal
dc.date.accessioned2017-06-27T09:36:44Z
dc.date.available2017-06-27T09:36:44Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2446994
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2017nb_NO
dc.description.abstractFlere studier viser viktigheten av å lytte til barn med funksjonshemminger, og at innsikt og ulike forståelser kan belyses på denne måten. Samtidig etterspørres det mer forskning på feltet, da barnas stemme og egne erfaringer i lengre tid har vært en oversett kilde til kunnskap. På bakgrunn av egeninteresse og et opplevd gap i litteraturen ønsker jeg i min masteroppgave å belyse dette erfaringsperspektivet ytterligere. Hensikten med denne studien er å belyse erfaringene til barn med utviklingshemminger i kroppsøvingsfaget og i organisert aktivitet på fritiden. Barnas erfaringer av inkludering vil være sentralt. Det er en kvalitativ studie, og vitenskapsteoretisk er oppgaven forankret i fenomenologien. Med inspirasjon fra «The Mosaic approach» og bruk av deltakende observasjon og intervju, har fire barn med utviklingshemminger blitt fulgt på skolen og på fritidsaktiviteter over en periode på tre måneder. I tillegg har to trenere, en lærer og en forelder blitt intervjuet som tilleggsinformanter. Disse er inkludert i studien for å kontekstualisere barnas erfaringer og meninger om fenomenet, og eventuelt komme med utfyllende informasjon, eller underbygge tidligere observasjoner og intervjuer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectfunksjonshemmedenb_NO
dc.subjectbarnnb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.subjectfenomenologinb_NO
dc.subjectnihnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.title"Det er gøy å løpe med venner": barn med utviklingshemminger og deres erfaringer med kroppsøvingsfaget og organisert aktivitet på fritiden: en kvalitativ, fenomenologisk studienb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Educationnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel