Bør svømmeundervisning outsources?: en kvalitativ undersøkelse om ekstern arbeidskraft i kroppsøving
Abstract
Masteroppgaven omhandler outsourcing av svømme- og livredningsopplæring (svømmeopplæring) på norske barneskoler. Outsourcing av svømmeundervisning innebærer at skolen benytter seg av eksterne aktører til gjennomføringen av denne obligatoriske delen av kroppsøving. Oppgaven har en kvalitativ tilnærming der semistrukturerte intervjuer ble brukt i datainnsamlingen. Utvalget av informanter var delt i tre ulike grupper bestående av skoleledere, svømmeinstruktører og lærere som deltok i svømmeundervisning. I alt ble det gjort 18 intervjuer som danner grunnlaget for en tematisk analyse. Utvalget var delt inn i tre kategorier der outsourcingen enten var en avtale mellom en privat aktør, med en svømmeklubb eller den var arrangert gjennom kommunen. Resultatene viser at årsaken til outsourcingen ofte er mangel på kompetanse hos skolen. Prioriteringer fører til at lærere med kompetanse blir brukt i andre fag. Utfordringer med organisering av svømmeundervisning synes å være knyttet til menneskelige ressurser, logistikk og økonomi. Ekspertisen til eksterne aktører verdsettes og mange synes outsourcing er tidsbesparende og velfungerende. Oppfatningen av læreren som er med i undervisningen er varierende. Mangel på kompetanse, erfaring og interesse er ofte hovedskillet mellom intern og ekstern arbeidskraft. Funnene viser at både skoleledere, lærere og svømmeinstruktører er opptatt av resultater, men at tid og personell er hovedfaktorer for at ikke alle elevene når målene. Manglende verktøy for kvalitetssikring av undervisningen er et område som preger funnene og som kan stamme fra manglende prioritering og kunnskap om svømmeundervisning.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2017