Læreres oppfatninger om læring og selvregulering i toppidrettsfaget
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2450598Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette er en masterstudie i idrettsvitenskap gjennomført ved Seksjon for kroppsøving og pedagogikk, Norges idrettshøgskole. Temaet for studien er læreres oppfatninger om læring i toppidrettsfaget i videregående skole. Mye kan tyde på at toppidrettens mer fremtredende plass i samfunnet har bidratt til at toppidrettsfaget har fått økt status og er gitt større plass i skolen. Denne studien kan bidra til en mer vitenskapelig diskusjon omkring didaktiske utfordringer for toppidrettsfaget, i møte med det etterspurte fokuset på fagovergripende kompetanser og selvregulering, i forbindelse med utredningene om «fremtidens skole» (NOU 2015: 8; St.meld. nr 28 (2015-2016)). Formålet med denne studien er å undersøke hvordan læreres oppfatninger om læring i toppidrettsfaget kan forstås i lys av selvreguleringsteorien. Med bakgrunn i fire kvalitative intervjuer, har Goodlads (1979) læreplanteori og selvreguleringsteorien blitt brukt som teoretisk rammeverk, for å analysere fire toppidrettslæreres tolkninger av læreplanen og beskrivelser av egen undervisningspraksis. Dette ga videre grunnlag for å diskutere hvordan læring og selvreguleringskompetanse kan komme til uttrykk i toppidrettsfaget.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2017