Show simple item record

dc.contributor.authorBouchleh, Josef Myhren
dc.date.accessioned2017-08-14T08:28:56Z
dc.date.available2017-08-14T08:28:56Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2450598
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2017nb_NO
dc.description.abstractDette er en masterstudie i idrettsvitenskap gjennomført ved Seksjon for kroppsøving og pedagogikk, Norges idrettshøgskole. Temaet for studien er læreres oppfatninger om læring i toppidrettsfaget i videregående skole. Mye kan tyde på at toppidrettens mer fremtredende plass i samfunnet har bidratt til at toppidrettsfaget har fått økt status og er gitt større plass i skolen. Denne studien kan bidra til en mer vitenskapelig diskusjon omkring didaktiske utfordringer for toppidrettsfaget, i møte med det etterspurte fokuset på fagovergripende kompetanser og selvregulering, i forbindelse med utredningene om «fremtidens skole» (NOU 2015: 8; St.meld. nr 28 (2015-2016)). Formålet med denne studien er å undersøke hvordan læreres oppfatninger om læring i toppidrettsfaget kan forstås i lys av selvreguleringsteorien. Med bakgrunn i fire kvalitative intervjuer, har Goodlads (1979) læreplanteori og selvreguleringsteorien blitt brukt som teoretisk rammeverk, for å analysere fire toppidrettslæreres tolkninger av læreplanen og beskrivelser av egen undervisningspraksis. Dette ga videre grunnlag for å diskutere hvordan læring og selvreguleringskompetanse kan komme til uttrykk i toppidrettsfaget.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectlærerenb_NO
dc.subjecttoppidrettnb_NO
dc.subjectlæringnb_NO
dc.subjectselvreguleringnb_NO
dc.subjectnihnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.titleLæreres oppfatninger om læring og selvregulering i toppidrettsfagetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Educationnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record