Elevers refleksjoner om tilbakemelding og selvregulering i kroppsøvingsfaget
Abstract
Dette er en masterstudie i idrettsvitenskap, med tilhørighet til Seksjon for kroppsøving og pedagogikk ved Norges idrettshøgskole. Det hevdes i NOU (2015: 8) og i St.meld. Nr 28 Fremtidens skole (2015-2016) at ”evnen til å lære å lære” er en kompetanse som dagens unge er avhengig av for å kunne være aktive deltakere av et fremtidig samfunn i stadig endring. Dette blir i de to nevnte policydokumentene forstått som metakognitiv og selvregulerende kompetanse. Elevenes kjennskap og anvendelse av metakognitiv og selvregulerende kompetanse kan hjelpe dem til å ta i bruk det de har lært, og videre utvikle en dypere forståelse om seg selv og hvordan en lærer (NOU 2015: 8). I denne studien vil hensikten være å belyse hvordan elever kan reflektere med selvregulerende prosesser om den tilbakemeldingen de får underveis i kroppsøvingsundervisningen fra læreren. Dette da det er lite forskning om hvordan elevene kan dra seg nytte av en tilbakemelding ved bruk av selvregulerende strategier (Nicol & MacFarlane-Dick, 2006). Det er gjennomført kvalitative intervjuer av fire elever som metodisk grunnlag for å innhente kunnskap om problemstillingen.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2017