dc.contributor.author | Letting, Martin Guldahl | |
dc.date.accessioned | 2017-08-14T11:40:25Z | |
dc.date.available | 2017-08-14T11:40:25Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2450633 | |
dc.description | Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2017 | nb_NO |
dc.description.abstract | Dette er en masterstudie i idrettsvitenskap, med tilhørighet til Seksjon for kroppsøving og pedagogikk ved Norges idrettshøgskole. Det hevdes i NOU (2015: 8) og i St.meld. Nr 28 Fremtidens skole (2015-2016) at ”evnen til å lære å lære” er en kompetanse som dagens unge er avhengig av for å kunne være aktive deltakere av et fremtidig samfunn i stadig endring. Dette blir i de to nevnte policydokumentene forstått som metakognitiv og selvregulerende kompetanse. Elevenes kjennskap og anvendelse av metakognitiv og selvregulerende kompetanse kan hjelpe dem til å ta i bruk det de har lært, og videre utvikle en dypere forståelse om seg selv og hvordan en lærer (NOU 2015: 8). I denne studien vil hensikten være å belyse hvordan elever kan reflektere med selvregulerende prosesser om den tilbakemeldingen de får underveis i kroppsøvingsundervisningen fra læreren. Dette da det er lite forskning om hvordan elevene kan dra seg nytte av en tilbakemelding ved bruk av selvregulerende strategier (Nicol & MacFarlane-Dick, 2006). Det er gjennomført kvalitative intervjuer av fire elever som metodisk grunnlag for å innhente kunnskap om problemstillingen. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | kroppsøving | nb_NO |
dc.subject | læring | nb_NO |
dc.subject | selvregulering | nb_NO |
dc.subject | nih | nb_NO |
dc.subject | masteroppgaver | nb_NO |
dc.title | Elevers refleksjoner om tilbakemelding og selvregulering i kroppsøvingsfaget | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.description.localcode | Seksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Education | nb_NO |