«Hvordan opplever lærere svømmeundervisningen med reviderte kompetansemål i svømming etter 4.årssteget?»: En kvalitativ studie om konsekvenser av læreplanrevisjon for lærere som underviser i svømming på 4.trinn.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2504149Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven søker å svare på problemstillingen: «Hvordan opplever lærere svømmeopplæringen med reviderte kompetansemål i svømming etter 4.trinn?». Masteroppgaven har en kvalitativ tilnærming, der fem informanter fra ulike skoler i Oslo kommune, som alle underviser etter de reviderte kompetansemålene etter 4.trinn, ble intervjuet. Det ble benyttet en semistrukturert intervjuguide der spørsmål var knyttet til oppgavens teoretiske rammeverk, og hadde som mål å komme frem til informasjon som videre kunne belyse oppgavens problemstilling og tilhørende forskningsspørsmål. Oppgaven er teoretisk forankret i Pierre Bourdieus teori om Habitus, Felt, Kapital og Doxa. Videre har John Goodlads læreplanteori bidratt til ytterligere drøfting omkring de ulike læreplannivåene, henholdsvis den ideologiske, den formelle, den gjennomførte og den erfarte læreplanen. Sentrale funn ble videre fortolket og analysert med utgangspunkt i masteroppgavens teoretiske rammeverk, samt relevant forskning og litteratur.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2018