Elevers selvregulering i kroppsøvingsfaget: En kvalitativ studie om hvordan 10. klasseelever opplever og erfarer å jobbe med en egentreningsoppgave i kroppsøving, sett i lys av en modell om selvregulert læring.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2504158Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Selvregulering har i de senere år fått mer fokus både politisk og i en utdanningssammenheng. Det er en tverrfaglig kompetanse som det skal satses på i fremtidens skole (Meld. St. 28 (2015-2016)). Hopfenbeck (2011) etterlyser mer kvalitativ kunnskap om hvordan selvregulering kommer til uttrykk i fagspesifikke sammenhenger og hvordan begrepet forstås av elever. Selvregulering og egentrening fremstår som underutforskede temaer i kroppsøvingsfaget. Formålet med studien er å undersøke hvordan et utvalg elevers selvreguleringsprosesser kommer til uttrykk gjennom deres arbeid med en egentreningsoppgave i en kroppsøvingsfaglig kontekst. Nicol og Macfarlane-Dick (2006) sin modell om selvregulert læring, har blitt brukt til å analysere og tjene studiens formål. Metodologisk har studien en kvalitativ tilnærming, hvor det er gjennomført en kombinasjon av en tekstanalyse, og semi-strukturerte intervjuer av seks elever i to 10. klasser.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2018