dc.contributor.author | Igland, Stian Tveit | |
dc.date.accessioned | 2018-07-03T11:09:17Z | |
dc.date.available | 2018-07-03T11:09:17Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2504158 | |
dc.description | Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2018 | nb_NO |
dc.description.abstract | Selvregulering har i de senere år fått mer fokus både politisk og i en utdanningssammenheng. Det er en tverrfaglig kompetanse som det skal satses på i fremtidens skole (Meld. St. 28 (2015-2016)). Hopfenbeck (2011) etterlyser mer kvalitativ kunnskap om hvordan selvregulering kommer til uttrykk i fagspesifikke sammenhenger og hvordan begrepet forstås av elever. Selvregulering og egentrening fremstår som underutforskede temaer i kroppsøvingsfaget. Formålet med studien er å undersøke hvordan et utvalg elevers selvreguleringsprosesser kommer til uttrykk gjennom deres arbeid med en egentreningsoppgave i en kroppsøvingsfaglig kontekst. Nicol og Macfarlane-Dick (2006) sin modell om selvregulert læring, har blitt brukt til å analysere og tjene studiens formål. Metodologisk har studien en kvalitativ tilnærming, hvor det er gjennomført en kombinasjon av en tekstanalyse, og semi-strukturerte intervjuer av seks elever i to 10. klasser. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | nih | nb_NO |
dc.subject | masteroppgaver | nb_NO |
dc.subject | kroppsøving | |
dc.subject | elever | |
dc.subject | selvregulering | |
dc.subject | ungdom | |
dc.subject | egentrening | |
dc.subject | læring | |
dc.title | Elevers selvregulering i kroppsøvingsfaget: En kvalitativ studie om hvordan 10. klasseelever opplever og erfarer å jobbe med en egentreningsoppgave i kroppsøving, sett i lys av en modell om selvregulert læring. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.description.localcode | Seksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department for Physical Education | nb_NO |