Show simple item record

dc.contributor.authorFredriksberg, Kristian Stokkli
dc.date.accessioned2018-08-09T08:38:34Z
dc.date.available2018-08-09T08:38:34Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2508155
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2018nb_NO
dc.description.abstractMasteroppgavens tema omhandler sosiale og psykologiske forhold for læring og utvikling ved hospitering som spillerutviklingstiltak. Formålet med oppgaven har vært å søke innsikt i hvordan hospitering oppleves fra spillerperspektivet, samt utviklingstiltakets betydning for læring og utvikling. Problemstillingen Hvordan opplever yngre ungdomsspillere hospitering i fotball? tilknyttes flere relevante forskningsspørsmål. Hospitering blir anvendt som ett av flere utviklingsverktøy blant norske fotballklubber, men med mangler på forskning som kan belyse verktøyets verdi og erfaringer. Skifter av miljø og relasjoner som en konsekvens av hospitering danner bakgrunn for hvorfor studiens teorigrunnlag knyttes til situert læringsteori og et dramaturgisk perspektiv i sosiale omgivelser. Oppgaven har praktisk betydning i en tvetydig coaching kontekst ved praksisnære og kontekstuelle funn som er verdt å reflektere over for klubber som anvender hospitering. Studien har benyttet semistrukturerte intervjuer som en kvalitativ tilnærming mot problemstillingen med påfølgende tolkningsprosess. Utvalget består av åtte satsningsspillere i alderen 14-15 år med hospiteringsbakgrunn, i tillegg til to trenere med kjennskap til klubbens retningslinjer. Studiens funn peker på hospitantenes krav om håndtering av sosiale forhold som vell så viktig som tilegnelse av miljøets ressurser og referanser for individuell utvikling av sportslig nivå. Sentralt i opplevelsen av hospitering er egen atferd for å bli inkludert i det nye fellesskapet, både i garderoben og ute på feltet hvor sosial støtte er en viktig kilde for læring, mestringstro og respons mot miljømessige krav. Hospitering skyver spillere ut av komfortsonen gjennom miljøforandringer av høyere sportslige nivå som stiller krav til spilleres mentalitet. Nøkkelen for å ta det neste steget ligger i spilleres respons på økte miljømessige krav, hvor hospitering kan bidra til utvikling av mer motstandsdyktige utøvere med positiv verdi for senere karriereoverganger. Det er samtidig viktig å påpeke individuelle forskjeller, samt se individets behov i lys av miljøet det eventuelt skal hospiteres til.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectnihnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.subjectfotball
dc.subjectungdom
dc.subjectutvikling
dc.subjectlæring
dc.subjectmiljø
dc.titleHospitering i ungdomsfotball: En kvalitativ casestudie av hospitanters opplevelse av læring og utvikling ved hospitering som spillerutviklingstiltaknb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for coaching og psykologi / Deparment of Coaching and Psychologynb_NO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record