Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKristensen, Mathias
dc.date.accessioned2018-08-29T09:45:13Z
dc.date.available2018-08-29T09:45:13Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2559812
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2018nb_NO
dc.description.abstractBakgrunn: Nasjonale kartleggingsstudier viser at det gjennomsnittlige aktivitetsnivået synker fra barnealderen til ungdomsårene. Tidligere aktivitetbaserte skoleintervensjoner har undersøkt effekten av økt fysisk aktivitet (FA) på helsefordeler i barnealderen, men det finnes få studier som har undersøkt det samme på ungdomsskoleelever. Det er derfor behov for å øke kunnskapsgrunnlaget for hvordan man kan integrere FA på ungdomstrinnet, og hva slags effekt dette har på aktivitetsnivået. Hensikt: Undersøke effekten av økt FA og kroppsøving på det totale aktivitetsnivået og intensitetsspesifikk FA i løpet av skoletiden og fritiden blant elever på niende trinn i Akershus fylke. Metode: Studien ble gjennomført som en klyngerandomisert kontrollert studie. Baseline- og oppfølgingsmålingene ble gjennomført i perioden april-juni 2017 og januar-mars 2018. Ungdomsskolene ble randomisert til én av to mulige intervensjonsgrupper, eller som kontrollgruppe, av en nøytral tredjepart. Totalt samtykket 886 elever til deltakelse. FA ble objektivt registrert ved bruk av ActiGraph akselerometer (modell GT3X+) som registrerte deltakernes aktivitetsnivå over syv dager. Resultat: Jentene i intervensjonsmodell 1 (IM1) hadde en signifikant intervensjonseffekt på fysisk aktivitetsnivå (p < 0,001), minutter i moderat- til hard fysisk aktivitet (MHFA) (p < 0,001) og minutter i sedat tid (SED) (p < 0,001) i skoletiden, sammenlignet jentene i kontrollgruppen og intervensjonsmodell 2 (IM2). Guttene i IM1 hadde en signifikant intervensjonseffekt på minutter i MHFA (p = 0,006) og en nedgang i lav fysisk aktivitet (LFA) (p = 0,029) i skoletiden, sammenlignet med guttene i kontrollgruppen. Videre ble det observert en nedgang i fysisk aktivitetsnivå (p = 0,021) og minutter i hard fysisk aktivitet (HFA) (p = 0,005) i fritiden for guttene i IM1, sammenlignet med guttene i IM2. Konklusjon: Resultatene viser at intervensjonen hadde en positiv effekt på fysisk aktivitetsnivå, sammenlignet med kontrollgruppen. Funnene tyder på at modellene kan implementeres i den norske undervisningsplanen, med hensikt i å øke aktivitetsnivået. IM1 viser best effekt blant elevene i lavest grad av FA.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectnihnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.subjectkroppsøving
dc.subjectfysisk aktivitet
dc.subjectungdom
dc.subjectungdomsskolen
dc.title«School in Motion»: En skolebasert klyngerandomisert kontrollert studie med økt tid til fysisk aktivitet og kroppsøving blant 14-åringer i Akershus fylke - effekt av intervensjonennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for idrettsmedisinske fag / Department of Sport Medicinenb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel