«Hvis jeg ikke skulle kjørt lek i kroppsøving, så hadde det blitt et utrolig trist fag» : En kvalitativ studie om hvordan leken som fenomen kommer til syne i kroppsøvingsfaget i barne- og ungdomsskolen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2574876Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunnen for studien er at det finnes lite forskning om lekfenomenet i kroppsøvingsfaget, til tross for at det i læreplanen for faget står skrevet at leken skal være en del av opplæringen (Jonskås, 2010; Utdanningsdirektoratet Udir, 2015a). Per dags dato, 27. august 2018, pågår det en fagfornyelse av skolens fag, hvor fagene skal få utarbeidet kjerneelementer og nye læreplaner med kompetansemål. Per 26. juni 2018 ble forslaget til de nye kjerneelementet fastsatt, og begrunnelsene for innholdet er blant annet økt fokus på bevegelsesaktiviteter hvor lek og øving står sentralt (Regjeringen, 2018; Udir, 2018a). Det betyr at lektemaet i denne studien har stor aktualitet. Metodologisk er det blitt gjennomført en kvalitativ metodetriangulering, hvor jeg har kombinert metodene delvis strukturerte intervju og deltakende observasjon. Det er i alt gjennomført fire intervju med kroppsøvingslærere ved barne- og ungdomsskolen; to barneskolelærere og to ungdomsskolelærere, samt fire observasjoner av undervisningen i to klasser; to observasjoner ved 4. trinn og to observasjoner ved 8. trinn.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2018