Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSmedberg, Lise
dc.date.accessioned2018-11-26T13:02:29Z
dc.date.available2018-11-26T13:02:29Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2574876
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2018nb_NO
dc.description.abstractBakgrunnen for studien er at det finnes lite forskning om lekfenomenet i kroppsøvingsfaget, til tross for at det i læreplanen for faget står skrevet at leken skal være en del av opplæringen (Jonskås, 2010; Utdanningsdirektoratet Udir, 2015a). Per dags dato, 27. august 2018, pågår det en fagfornyelse av skolens fag, hvor fagene skal få utarbeidet kjerneelementer og nye læreplaner med kompetansemål. Per 26. juni 2018 ble forslaget til de nye kjerneelementet fastsatt, og begrunnelsene for innholdet er blant annet økt fokus på bevegelsesaktiviteter hvor lek og øving står sentralt (Regjeringen, 2018; Udir, 2018a). Det betyr at lektemaet i denne studien har stor aktualitet. Metodologisk er det blitt gjennomført en kvalitativ metodetriangulering, hvor jeg har kombinert metodene delvis strukturerte intervju og deltakende observasjon. Det er i alt gjennomført fire intervju med kroppsøvingslærere ved barne- og ungdomsskolen; to barneskolelærere og to ungdomsskolelærere, samt fire observasjoner av undervisningen i to klasser; to observasjoner ved 4. trinn og to observasjoner ved 8. trinn.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectnihnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.subjectkroppsøving
dc.subjectlek
dc.subjectlæreplaner
dc.subjectungdomsskolen
dc.subjectgrunnskolen
dc.title«Hvis jeg ikke skulle kjørt lek i kroppsøving, så hadde det blitt et utrolig trist fag» : En kvalitativ studie om hvordan leken som fenomen kommer til syne i kroppsøvingsfaget i barne- og ungdomsskolennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Educationnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel