Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKvinnsland, Kathrine D.
dc.date.accessioned2019-07-12T07:01:41Z
dc.date.available2019-07-12T07:01:41Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2605090
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2019nb_NO
dc.description.abstractMålet med denne studien er å belyse et utvalg elevers opplevelser av kroppsøvingsfaget og den ettårige intervensjonen ScIM (be happy) med tanke på muligheten elevene har til å erfare autonomi, kompetanse og tilhørighet. I følge litteraturen har tilfredsstillelse av disse behovene betydning for menneskers motivasjon og psykiske helse. Bakgrunnen for valg av tema er det økende fokuset på psykisk helse i samfunn- og skolesammenheng, og på hvordan fysisk aktivitet kan bidra i arbeidet med å fremme psykisk helse. Kroppsøvingsfaget har som mål å bidra til å fremme psykisk helse blant elever, både gjennom opplevelser i faget her og nå, og med et forebyggende og langsiktig formål. En del elever rapporterer imidlertid om liten trivsel og mestring i kroppsøvingsfaget. Spørsmålet blir da hvordan kroppsøving og fysisk aktivitet i skolen kan bidra til å fremme psykisk helse blant disse elevene? Oppgaven baserer seg først og fremst på miniteorien Basic Needs Theory (BNT), som inngår i selvbestemmelsesteorien. Data ble samlet inn gjennom semistrukturerte individuelle intervju med seks informanter i alderen 14-15 år, fra to ulike ungdomsskoler på Østlandet. Alle informantene har deltatt i den ettårige intervensjonen ScIM (be happy), definerer seg selv som «en som ikke trives i kroppsøving», og forteller om negative erfaringer fra kroppsøvingsfaget. Informantene uttrykte undertrykkelse og liten tilfredstillelse av grunnleggende psykologiske behov i kroppsøving. Samtidig beskrev informantene stor mulighet for tilfredstillelse av behovene i ScIM (be happy). Autonomistøtte i ScIM (be happy) så ut til å bidra positivt til tilfredstillelse av behovene, mens en dominerende idrettsdiskurs i kroppsøving ble assosiert med begrenset mulighet til å tilfredsstille behovene. Informantene har ulike erfaringer knyttet til tilfredstillelse av grunnleggende psykologiske behov i de to kontekstene kroppsøving og ScIM (be happy). Dette kan indikere at de to kontekstene bidrar forskjellig med hensyn til denne gruppen elevers helseutvikling. Funnene i oppgaven kan tyde på at kroppsøvingsfaget og ScIM (be happy) kan fremme psykisk helse ved å vektlegge autonomistøtte og redusere et idretts- og prestasjonsfokus.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectNIHnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.titleKroppsøving og fysisk aktivitet som psykisk helsefremmende arena: En kvalitativ studie om elever, med negative erfaringer fra kroppsøvingsfaget, sine opplevelser i kroppsøving og fysisk aktivitet i skolen (ScIM, be happy)nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Educationnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel