Show simple item record

dc.contributor.authorHansen, Mats S.
dc.date.accessioned2019-08-02T11:49:27Z
dc.date.available2019-08-02T11:49:27Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2607049
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2019nb_NO
dc.description.abstractUndersøkelser og rapporter på vurdering har siden innføringen av kunnskapsløftet vist til utfordringer ved vurderingspraksisen. Dette førte blant annet til en nasjonal satsing på vurdering for læring. Nyere forskning viser at flere av utfordringene er bestående. Dette vekket min interesse og dannet grunnlaget for mitt prosjekt. Formålet med prosjektet har vært å belyse vurderingspraksisen til kroppsøvingslærere i den videregående skolen, med spesielt fokus på vurdering for læring. Mer spesifikt var hensikten å få dybdekunnskap om lærernes arbeid med prinsippene for god underveisvurdering, hvordan elevene involveres i eget læringsarbeid og hva som er utfordrende ved vurderingspraksisen. Det er gjennomført fire semistrukturerte intervju med kroppsøvingslærere i den videregående skolen. Analyse, diskusjon og presentasjon av funn er gjort i lys av det teoretiske rammeverket som består av lover og forskrifter i tilknytning til vurdering, samt teori om vurdering. Resultatene viser at lærerne i relativt stor grad synes å følge Utdanningsdirektoratets prinsipper for vurdering. Spesielt dyktige synes lærerne å være i arbeidet med tilbakemeldinger. Lærerne har gode rutiner på å informere om mål og innhold i undervisningen, men informerer og involverer elevene i liten grad i arbeidet med vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse. Lærerne lar elevene medvirke i ulik grad og på ulike områder. Det synes å være en positiv utvikling fra tidligere forskning på dette området. Lærerne er enige om at en elevaktiv tilnærming er positivt, men er usikre på utbyttet av elevmedvirkning. Flere skulle ønske at de kunne ha mer medvirkning, men dette begrenses av flere utfordringer tilknyttet vurderingspraksisen. Mest fremtredende er mangelen på tid, mens andre utfordringer blant annet er læreres mangfoldige oppgaver og elevers modenhet og motivasjon.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectNIHnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.titleElevinvolvering i kroppsøvingsfagets vurderingspraksis: En kvalitativ studie av fire kroppsøvingslærere i den videregående skolen sin vurderingspraksis og erfaring med elevinvolvering, med spesielt fokus på vurdering for læringnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Educationnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record