"Det er gøy å løpe med venner" : elever med utviklingshemminger og deres erfaringer i kroppsøving
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2653975Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler / Articles [2120]
- Publikasjoner fra Cristin [1108]
Originalversjon
Spesialpedagogikk. 2019, 84(2), 51-62. https://www.utdanningsnytt.no/files/2020/04/08/Spesialpedagogikknr22019.pdfSammendrag
Hensikten med denne artikkelen er å utforske erfaringene til elever med utviklingshemminger i kroppsøvingsfaget og å vise at det er nyttig å lytte til barna og deres måter å uttrykke sine erfaringer på. Det teoretiske perspektivet i artikkelen er fenomenologisk-eksistensielt, og med inspirasjon fra «The Mosaic approach» har fire elever med utviklingshemminger blitt fulgt i kroppsøvingsfaget. I tillegg har en lærer og en forelder blitt intervjuet. Gjennomgående uttrykker elevene i studien positive erfaringer med kroppsøvingsfaget. Kroppslige erfaringer og levde relasjoner til medelever og lærere er sentralt for måten bevegelsesaktiviteter i faget erfares.