"Det er gøy å løpe med venner" : elever med utviklingshemminger og deres erfaringer i kroppsøving
Peer reviewed, Journal article
Published version

View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Artikler / Articles [2235]
- Publikasjoner fra Cristin [1224]
Original version
Spesialpedagogikk. 2019, 84(2), 51-62. https://www.utdanningsnytt.no/files/2020/04/08/Spesialpedagogikknr22019.pdfAbstract
Hensikten med denne artikkelen er å utforske erfaringene til elever med utviklingshemminger i kroppsøvingsfaget og å vise at det er nyttig å lytte til barna og deres måter å uttrykke sine erfaringer på. Det teoretiske perspektivet i artikkelen er fenomenologisk-eksistensielt, og med inspirasjon fra «The Mosaic approach» har fire elever med utviklingshemminger blitt fulgt i kroppsøvingsfaget. I tillegg har en lærer og en forelder blitt intervjuet. Gjennomgående uttrykker elevene i studien positive erfaringer med kroppsøvingsfaget. Kroppslige erfaringer og levde relasjoner til medelever og lærere er sentralt for måten bevegelsesaktiviteter i faget erfares.