dc.contributor.author | Digranes, Anja Jøndal | |
dc.contributor.author | Standal, Øyvind Førland | |
dc.date.accessioned | 2020-05-12T06:23:56Z | |
dc.date.available | 2020-05-12T06:23:56Z | |
dc.date.created | 2019-10-17T16:09:42Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Spesialpedagogikk. 2019, 84(2), 51-62. | en_US |
dc.identifier.issn | 0332-8457 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2653975 | |
dc.description.abstract | Hensikten med denne artikkelen er å utforske erfaringene til elever med utviklingshemminger i kroppsøvingsfaget og å vise at det er nyttig å lytte til barna og deres måter å uttrykke sine erfaringer på. Det teoretiske perspektivet i artikkelen er fenomenologisk-eksistensielt, og med inspirasjon fra «The Mosaic approach» har fire elever med utviklingshemminger blitt fulgt i kroppsøvingsfaget. I tillegg har en lærer og en forelder blitt intervjuet. Gjennomgående uttrykker elevene i studien positive erfaringer med kroppsøvingsfaget. Kroppslige erfaringer og levde relasjoner til medelever og lærere er sentralt for måten bevegelsesaktiviteter i faget erfares. | en_US |
dc.language.iso | mis | en_US |
dc.subject | kroppsøving | en_US |
dc.subject | utviklingshemming | en_US |
dc.subject | inkludering | en_US |
dc.subject | fenomenologi | en_US |
dc.title | "Det er gøy å løpe med venner" : elever med utviklingshemminger og deres erfaringer i kroppsøving | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © Spesialpedagogikk 2019. | |
dc.source.pagenumber | 51-62 | en_US |
dc.source.volume | 84 | en_US |
dc.source.journal | Spesialpedagogikk | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | https://www.utdanningsnytt.no/files/2020/04/08/Spesialpedagogikknr22019.pdf | |
dc.identifier.cristin | 1738107 | |
dc.description.localcode | Seksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Education | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |