Profesjonell kunnskap i kroppsøving: En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres profesjonelle kunnskap
Abstract
Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap med tilhørighet til Seksjon for kroppsøving og pedagogikk, skrevet ved Norges idrettshøgskole (NIH).
Dette prosjektet tar utgangspunkt i forskningsspørsmålet: «Hvordan kommer profesjonell kunnskap til uttrykk gjennom mannlige kroppsøvingslæreres handlinger og språk-bruk? Og hvordan kan kjønnsteori belyse profesjonell yrkesutøvelse?».
I prosjektet har det blitt tatt i bruk kvalitativ metode, hvor en kombinasjon av delmetodene delvis deltakende observasjon og semistrukturert intervju. Prosjektet tar utgangspunkt i en sosialkonstruktivistisk tilnærming, og benytter en temabasert analysemetode. Det har blitt gjennomført fire observasjonsøkter og et semistrukturert intervju av hver deltaker.
I forskningsprosjektet kommer det frem at kroppsøvingslærerens profesjonelle kunnskap kommer til uttrykk gjennom deres forståelser.
Det kommer frem i forskningsprosjektet at kroppsøvingslærerens profesjonelle kunnskap er formet av deres sosiale posisjon i oppveksten. Den profesjonelle kunnskap kommer til uttrykk gjennom deres forståelser og prioriteringer i yrkesutøvelsen. Deltakerne trekker frem relasjonsbygging, omsorg og autoritet som sentrale elementer i deres praktiske syntese. I prosjektet kommer det også frem at kroppsøvingslærerne har et fysisk fokus i undervisningen, samt vektlegger tradisjonelle idrettene. Kroppsøvingslærerne tar med seg sine tatt-for-gitte antakelser og forståelser i forhold til heteronormativitet.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2020