Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBreie, Gudrun Hesla
dc.date.accessioned2020-07-03T06:52:34Z
dc.date.available2020-07-03T06:52:34Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2660611
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2020en_US
dc.description.abstractDette er en masteroppgave i idrettsvitenskap med tilhørighet til Seksjon for kroppsøving og pedagogikk, skrevet ved Norges idrettshøgskole (NIH). Dette prosjektet tar utgangspunkt i forskningsspørsmålet: «Hvordan kommer profesjonell kunnskap til uttrykk gjennom mannlige kroppsøvingslæreres handlinger og språk-bruk? Og hvordan kan kjønnsteori belyse profesjonell yrkesutøvelse?». I prosjektet har det blitt tatt i bruk kvalitativ metode, hvor en kombinasjon av delmetodene delvis deltakende observasjon og semistrukturert intervju. Prosjektet tar utgangspunkt i en sosialkonstruktivistisk tilnærming, og benytter en temabasert analysemetode. Det har blitt gjennomført fire observasjonsøkter og et semistrukturert intervju av hver deltaker. I forskningsprosjektet kommer det frem at kroppsøvingslærerens profesjonelle kunnskap kommer til uttrykk gjennom deres forståelser. Det kommer frem i forskningsprosjektet at kroppsøvingslærerens profesjonelle kunnskap er formet av deres sosiale posisjon i oppveksten. Den profesjonelle kunnskap kommer til uttrykk gjennom deres forståelser og prioriteringer i yrkesutøvelsen. Deltakerne trekker frem relasjonsbygging, omsorg og autoritet som sentrale elementer i deres praktiske syntese. I prosjektet kommer det også frem at kroppsøvingslærerne har et fysisk fokus i undervisningen, samt vektlegger tradisjonelle idrettene. Kroppsøvingslærerne tar med seg sine tatt-for-gitte antakelser og forståelser i forhold til heteronormativitet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjectkjønn
dc.subjectkjønnsroller
dc.subjectprofesjonelle
dc.subjectlærere
dc.subjectmenn
dc.subjectnormer
dc.subjectkunnskap
dc.subjectsosiologi
dc.subjectkroppsøving
dc.titleProfesjonell kunnskap i kroppsøving: En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres profesjonelle kunnskapen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeInstitutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier / Department of Teacher Education and Outdoor Studiesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel