dc.contributor.author | Breie, Gudrun Hesla | |
dc.date.accessioned | 2020-07-03T06:52:34Z | |
dc.date.available | 2020-07-03T06:52:34Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2660611 | |
dc.description | Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2020 | en_US |
dc.description.abstract | Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap med tilhørighet til Seksjon for kroppsøving og pedagogikk, skrevet ved Norges idrettshøgskole (NIH).
Dette prosjektet tar utgangspunkt i forskningsspørsmålet: «Hvordan kommer profesjonell kunnskap til uttrykk gjennom mannlige kroppsøvingslæreres handlinger og språk-bruk? Og hvordan kan kjønnsteori belyse profesjonell yrkesutøvelse?».
I prosjektet har det blitt tatt i bruk kvalitativ metode, hvor en kombinasjon av delmetodene delvis deltakende observasjon og semistrukturert intervju. Prosjektet tar utgangspunkt i en sosialkonstruktivistisk tilnærming, og benytter en temabasert analysemetode. Det har blitt gjennomført fire observasjonsøkter og et semistrukturert intervju av hver deltaker.
I forskningsprosjektet kommer det frem at kroppsøvingslærerens profesjonelle kunnskap kommer til uttrykk gjennom deres forståelser.
Det kommer frem i forskningsprosjektet at kroppsøvingslærerens profesjonelle kunnskap er formet av deres sosiale posisjon i oppveksten. Den profesjonelle kunnskap kommer til uttrykk gjennom deres forståelser og prioriteringer i yrkesutøvelsen. Deltakerne trekker frem relasjonsbygging, omsorg og autoritet som sentrale elementer i deres praktiske syntese. I prosjektet kommer det også frem at kroppsøvingslærerne har et fysisk fokus i undervisningen, samt vektlegger tradisjonelle idrettene. Kroppsøvingslærerne tar med seg sine tatt-for-gitte antakelser og forståelser i forhold til heteronormativitet. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.subject | nih | en_US |
dc.subject | masteroppgaver | en_US |
dc.subject | kjønn | |
dc.subject | kjønnsroller | |
dc.subject | profesjonelle | |
dc.subject | lærere | |
dc.subject | menn | |
dc.subject | normer | |
dc.subject | kunnskap | |
dc.subject | sosiologi | |
dc.subject | kroppsøving | |
dc.title | Profesjonell kunnskap i kroppsøving: En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres profesjonelle kunnskap | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier / Department of Teacher Education and Outdoor Studies | en_US |