Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLiverød, Aina Gulliksen
dc.date.accessioned2020-07-06T06:59:14Z
dc.date.available2020-07-06T06:59:14Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2660754
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2020en_US
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven har vært å undersøke læreres erfaringer med og tanker om, dans som aktivitet i kroppsøvingsfaget i den videregående skolen. Disse erfaringene kan være nyttige for å belyse læreres oppfatninger av læreplanen. Forskning viser at (Arnesen, Leirhaug & Aadland, 2017; Moen, Westlie, Bjørke & Brattli, 2018) dans er nedprioritert i undervisningspraksis, og at lærerplanens intensjoner ikke stemmer overens med den operasjonaliserte læreplanen. Derfor har jeg ønsket å se på hvilke erfaringer og tanker lærerne gjør seg når dans er vektlagt i undervisningen. Masterprosjektet har et kvalitativt design, hvor jeg har observert undervisningstimer og gjennomført semi-strukturerte intervjuer av fem lærere ved tre videregående skoler i Oslo-området. I bearbeidingen av datamaterialet har jeg benyttet meg av tema- og personsentrert analyse for å få frem lærernes personlige erfaringer og tanker knyttet til dans som aktivitet i kroppsøvingsfaget. I analyseprosessen har det fremkommet fire temaer som har blitt diskutert hver for seg. For å analysere dette datamaterialet har jeg tatt utgangspunkt i John Dewey (1859-1952) og hans tilnærming til erfaring, samt John I. Goodlads (1979) læreplannivåer, som er masterprosjektets teoretiske rammeverk. Funn fra masterprosjektet viser at lærernes interesser, bakgrunn og kompetanse har en vesentlig betydning for hvilke aktiviteter lærerne underviser i, og hva de føler seg trygge nok til å undervise i. Lærerne fremhever spesielt at målet med dans ikke bare er begrenset til «her og nå» kontekst, men at elevene må få selvtillit og trygghet til å kunne bruke dans senere i livet. Alle er enige om at dans er en viktig del av faget. De peker på rytme, bevegelsesglede, mestring og det å kunne slippe seg løs som viktige elementer ved dans. Videre sier de at dans kan bidra til å utvikle trygghet og selvtillit som er viktige verdier og mål med dans i kroppsøvingsfaget. I tillegg mener lærerne at dans kan bidra til å oppnå kroppsøvingsfagets mål om livslang bevegelsesglede. Lærerne ønsker mer fokus på dans i lærerutdanningen, mer tid til repetisjon, kurs, og deling av kompetanse mellom lærere. Lærerne er enige om at dans er svekket i utkastet til den nye læreplanen og at den nye læreplanen på den ene siden gir det rom for å undervise i dans, mens den på den andre siden også kan forstås som å ekskludere dans i faget. Alle lærerne mener at dansens status i kroppsøvingsfaget i dag varierer fra skole til skole, og fra lærer til lærer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjectkroppsøving
dc.subjectdans
dc.subjectlærere
dc.subjecterfaringer
dc.subjectvideregående skole
dc.titleDans i kroppsøving: En kvalitativ studie om fe m kroppsøvingslærer es e rfaringer og tanker om dans som aktivitet i den videregående skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeInstitutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier / Department of Teacher Education and Outdoor Studiesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel