Implementering av trenerkompetanse blant trenere og overordnede organisasjonsnivåer: En kvalitativ studie av norsk barne- og ungdomsidrett
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2660786Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Den heterogene massen av trenere er tiltenkt å implementere målsettinger om kompetanse, som er forankret i tidligere forskning og NIFs verdier, for å imøtekomme kompetansebehovet blant den heterogene utøvermassen. Samtidig legger organiseringen av norsk barne- og ungdomsidrett opp til en viss grad av autonomi blant klubber og trenere, som kan ha en betydning for hvordan implementeringen av kompetanse foregår. Gjennom å anvende implementeringsteori, i kombinasjon med psykologiske motivasjonsteorier blir treneres og øvrige organisasjonsnivåers kompetanseforståelse undersøkt, noe som skaper grunnlag for å analysere implementeringsprosessen av målsettingen tilknyttet trenerkompetanse.
Det er gjennomført intervju både individuelt og i grupper, med til sammen 149 informanter, fordelt mellom lønnede og frivillige trenere, styre og administrasjon i klubb, særforbund, NIFs sentrale administrasjon og idrettspresidenten i NIF. Dataene ble samlet inn bottom-up, gjennom å starte på lokalt nivå blant trenere, for så å videre samle inn data på øvrige overordnede organisasjonsnivåer.
Funnene tyder på at organiseringen av barne- og ungdomsidrett legger opp til en høy grad av autonomi blant trenere og klubber. For at implementeringen av kompetanse skal bli suksessfull, tyder funnene på at den høye graden av autonomi, forutsetter at NIFs verdier i stor grad er internaliser blant klubber og trenere i implementeringsprosessen, i tillegg til at aktører på lokalt nivå innehar tilstrekkelig kompetanse for å forstå
kompetansekravet riktig. På denne måten blir implementering av kompetanse både en målsetting, men også en forutsetning for å nå målsettingen.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2020