Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSindland, Oddbjørn
dc.date.accessioned2020-07-06T08:27:50Z
dc.date.available2020-07-06T08:27:50Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2660786
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2020en_US
dc.description.abstractDen heterogene massen av trenere er tiltenkt å implementere målsettinger om kompetanse, som er forankret i tidligere forskning og NIFs verdier, for å imøtekomme kompetansebehovet blant den heterogene utøvermassen. Samtidig legger organiseringen av norsk barne- og ungdomsidrett opp til en viss grad av autonomi blant klubber og trenere, som kan ha en betydning for hvordan implementeringen av kompetanse foregår. Gjennom å anvende implementeringsteori, i kombinasjon med psykologiske motivasjonsteorier blir treneres og øvrige organisasjonsnivåers kompetanseforståelse undersøkt, noe som skaper grunnlag for å analysere implementeringsprosessen av målsettingen tilknyttet trenerkompetanse. Det er gjennomført intervju både individuelt og i grupper, med til sammen 149 informanter, fordelt mellom lønnede og frivillige trenere, styre og administrasjon i klubb, særforbund, NIFs sentrale administrasjon og idrettspresidenten i NIF. Dataene ble samlet inn bottom-up, gjennom å starte på lokalt nivå blant trenere, for så å videre samle inn data på øvrige overordnede organisasjonsnivåer. Funnene tyder på at organiseringen av barne- og ungdomsidrett legger opp til en høy grad av autonomi blant trenere og klubber. For at implementeringen av kompetanse skal bli suksessfull, tyder funnene på at den høye graden av autonomi, forutsetter at NIFs verdier i stor grad er internaliser blant klubber og trenere i implementeringsprosessen, i tillegg til at aktører på lokalt nivå innehar tilstrekkelig kompetanse for å forstå kompetansekravet riktig. På denne måten blir implementering av kompetanse både en målsetting, men også en forutsetning for å nå målsettingen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.titleImplementering av trenerkompetanse blant trenere og overordnede organisasjonsnivåer: En kvalitativ studie av norsk barne- og ungdomsidretten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeInstitutt for idrett og samfunnsvitenskap / Department of Sport and Social Studiesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel