Show simple item record

dc.contributor.authorLarsen, Håvard Berggaard
dc.date.accessioned2020-09-18T09:26:57Z
dc.date.available2020-09-18T09:26:57Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2678444
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2020en_US
dc.description.abstractOppgavens omhandler elevers erfaring med egentrening kroppsøving. Egentreningen gjennomføres ved at elever deltar i et aksjonsforskningsprosjekt, med en spesifikk egentreningsoppgave utviklet i samhandling med en kroppsøvingslærer. Egentreningsopplegget er gjennomført med en 2. klasse på videregående skole, gjennomført med 14 elever over fire timer med kroppsøving, og fem hovedinformanter. Oppgaven er forankret teoretisk gjennom noen av Michel Foucault sine teorier og perspektiver, og her forankres oppgavens vitenskapssyn. Sentralt er Foucaults teori om «selvets teknologier», og diskursive kunnskapssyn/ perspektiv. Egentreningsopplegget og undersøkelse av elevens arbeid og erfaring med opplegget, undersøkes som et sosialt konstruert fenomen. Videre er opplegget utformet med sikte på å legge til rette for at elever skal kunne reflektere over og ta «eierskap» over sin egen trening i et åpent og elevsentrert egentreningsopplegg. Observasjon av elevens gjennomføring, logger og refleksjonsoppgaver og intervjuer, utgjør det samlede kvalitative materialet. Analysene av materialet er bygget opp ved å starte med nærhet til elevenes formuleringer, og trekker videre på annen forskning, andre erfaringer og selvets teknologier som teoretisk tilgang. Herunder fremkommer det at elevenes forståelse av «trening» er mangfoldig og flytende i tråd med deres egne erfaringer med «å trene» selv. Analysen viser at hvordan «trening» blir fremstilt i prosjektet, sosiale faktorer, og sosiomaterielle faktorer spiller inn på hvordan elevene velger å trene i et egentreningsopplegg. Elevene har liten erfaring med selvrefleksjon om egen trening, men kan også i dialog reflektere over sin egen trening, ved å øve og møte utfordringer fra studentforskeren. Til tross for liten erfaring med dette, kan elevene lære gjennom å trene på nettopp refleksjon. Oppgavens funn diskuteres videre i lys av hvordan undervisning av tradisjonell egentrening og treningslære blir kontekstualisert. Tradisjonell egentrening og treningslære kjennetegnes ved at elever skal få kunnskap om trening og prinsipper for trening. I lys av tverrfaglig innhold og fokusområder i ny læreplan, diskuteres det hvordan egentrening i kroppsøving kan undervises på flere og andre måter. I oppgaven antydes det at rammene for egentreningsopplegget, som har blitt undersøkt, kan fungere som en hensiktsmessig tilnærming for å arbeide med tverrfaglige elevsentrerte formål og læringsprosesser i ny læreplan i kroppsøving. I diskusjonen argumenteres det for at egentrening i kroppsøving bør gjøres slik at elevene tilbys flere ulike måter å arbeide på for å nå fagets ulike formål og kompetansemål. Det argumenteres for at elever både bør arbeide med opplegg der de lærer om trening og opplegg rettet mot at elevene skal reflektere (kritisk) over sin egen trening, og oppdage seg selv i egentreningen. I oppgaven antydes det at rammene for egentreningsopplegget som har blitt undersøkt kan fungere som en hensiktsmessig tilnærming for å arbeide med tverrfaglige elevsentrerte formål og læringsprosesser i ny læreplan i kroppsøving. I diskusjonen fremkommer det at egentrening i kroppsøving bør gjøres på flere ulike måter for å nå fagets ulike formål og kompetansemål. Det argumenteres for at elever både bør arbeide med opplegg der de lærer om trening og opplegg rettet mot at elevene skal reflektere over sin egen trening.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjectkroppsøving
dc.subjectelever
dc.subjectegentrening
dc.subjecttreningslære
dc.subjecttreningsplanlegging
dc.subjectlæring
dc.subjectrefleksjon
dc.titleMin egen trening: Et kvalitativt aksjonsforskningsprosjekt om elevers erfaringer med et egentreningsopplegg i kroppsøvingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeInstitutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier / Department of Teacher Education and Outdoor Studiesen_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record