dc.description.abstract | Det er tidligere forsket mye på hvordan en trener og utøver påvirker hverandre i forhold til motivasjon innenfor den organiserte idretten. Denne oppgaven ønsker å bidra til at flere utøvere og trenere kan utøve sin idrett i et miljø hvor de trives og lengter etter å komme tilbake til hver uke. Hvordan kan en enda bedre interaksjon mellom trener og utøver føre til at enda flere trives som en del av den organiserte idretten? (Jowett, 2005).
Denne oppgaven har derfor hentet data fra både trenere og utøvere, for å kunne belyse hva som skaper trivsel hos begge parter. Det er få studier som har samlet inn data fra begge parter tidligere (Harwood et al., 2015). Denne oppgaven og prosjektet den er en del av, har sett på dette innenfor barneidretten. Det er gjort svært lite forskning på akkurat dette feltet med utøvere som er yngre enn seksten år (Harwood et al., 2015).
Oppgaven er gjennomført med utgangspunkt i en kvalitativ metode. Det har blitt gjennomført seks fokusgruppeintervjuer med både utøvere og trenere.
Analysen av datamaterialet har blitt diskutert opp imot modeller og teorier som omhandler trener -utøver relasjonen, og modeller som har til hensikt å forbedre treneratferd. Analysen viste at det var flere aspekter ved interaksjonen og atferden til trenerne og utøverne som kan påvirke trivselen for å være en del av den organiserte idretten. Det som skapte størst trivsel for begge parter var det sosiale og den gode stemningen som utøverne har seg imellom (Jakobsen, 2001). Trenerne ble også positivt påvirket når utøverne hadde det gøy på trening. Det funnet som virket til å ha størst negativ innvirkning på trivsel var kampsituasjonen. Her skjedde det ofte et skifte i atferden hos treneren som de fleste av utøverne ikke var fornøyd med. Det kan virke som at trenerne ikke klarer å overføre det motivasjonsklimaet de skaper på trening, over til kampsituasjonen (Horn T. S., 2002; Smith, Quested, Appleton, & Duda, 2017). | en_US |