Idealer, normer og holdninger blant unge, kvinnelige håndballspillere: Og hvordan disse har betydning for deres væremåter, belastningstilpasning og spillerutvikling
Abstract
Hensikten med studien var todelt. Først av alt var hensikten å undersøke dominerende idealer, normer og holdninger som eksisterer blant unge, kvinnelige håndballspillere, for å få en innsikt i hvilke forventninger til væremåter spillere forsøkte å leve opp til. Deretter var hensikten å utforske hvordan disse forventningene kom til uttrykk i bestemte væremåter og hvorvidt dette kunne skape spenninger i spillernes valg vedrørende deres egen belastningstilpasning.
Studien ble derfor designet som en kvalitativ casestudie av dominerende idealer, normer og holdninger som virket inn på spilleres væremåter og individuelle belastningstilpasning, kontekstualisert i spillerutviklingssystemet i norsk juniorhåndball. Datamaterialet ble samlet inn fra fire fokusgruppeintervjuer og fem individuelle intervjuer. Dataene ble analysert med en induktiv tilnærming. Perspektiver fra Michel Foucault og Erving Goffman bidro som en veiledende fortolkningsramme.
Resultatene viste at spillerne virket til å være sterkt påvirket av ideen om selvoptimalisering, i form av å være utviklingsfokuserte og forbedringssøkende i alle ledd. Videre beskrev spillerne viktigheten av å vise treningsvilje og evne til å tåle store mengder trening. Spillerne opptrådde bevisst med holdninger som innsats, disiplin og lærevillighet for å leve opp til de anerkjente væremåtene i miljøet. Til motsetning fryktet spillerne å bli ansett som umotiverte, unnasluntrere eller svake dersom de justerte belastningen sin eller måtte prioritere seg selv med hensyn til skader eller plager. Dette er diskrediterende kjennetegn som over tid kan endre en spillers sosiale identitet. Potensielt kan det medføre uønskede konsekvenser for seleksjon og spilletid, og på lengre sikt påvirke deres rolle som talentfulle. Til slutt viste resultatene at trenere hadde en sentral rolle i å normalisere og kommunisere forventningskrav til spillernes belastning, og spillernes tolkninger av disse kravene fikk betydning for deres opplevde handlingsrom til å tilpasse egen belastning.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2020