Digitale verktøy og friluftsliv – helt (u)naturlig: En kvalitativ studie om elevers og læreres opplevelse med digitale læringsverktøy i friluftslivundervisningen
Abstract
Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap, skrevet ved seksjon for kroppsøving og pedagogikk ved Norges Idrettshøgskole (NIH).
Jeg har i dette prosjektet undersøkt hvordan elever og lærere (vg1) opplever bruk av et digitalt læringsverktøy i friluftslivundervisningen. Som teoretisk forankring er det benyttet sosiokulturell læringsteori, samt gjengivelse og tolkning av ny og gammel læreplan. Det presenteres også friluftslivsfaglige perspektiver på friluftslivs egenart og naturopplevelse.
Oppgaven har en kvalitativ tilnærming, hvor jeg har brukt deltakende observasjon, intervju og gruppeintervju for å generere datamateriale. Denne metoden er anvendt for å få en mest mulig helhetlig og pålitelig fremstilling av elevenes (n=6) og lærernes (n=3) opplevelser og erfaringer med friluftslivundervisningen.
Vitenskapteoretisk plasserer oppgaven seg i en hermeneutisk forståelsesramme, hvor fortolkningen har forsøkt å få frem elevene og lærernes opplevelser, meninger, erfaringer og følelser knyttet til friluftslivundervisningen.
Lærerne hevder det digitale verktøyene kan virke distraherende på elevene og på undervisningen, men viser samtidig til at enkelte elever fikk høy motivasjon til arbeide med oppgaven som ble gitt. Det presenteres indikatorer på økt elevengasjement og elevaktivisering. I det sosiokulturelle perspektivet blir det både belyst positive og negative indikatorer på elevenes læringsprosess. Det er enighet mellom elevene og lærerne at elevene har høyere digital kompetanse enn lærerne, og det kommer frem at det kan ha negativ innvirkning på undervisningen. Lærerne utrykker utrygghet ovenfor undervisning med digitale verktøy, og det blir belyst indikatorer på at det er vanskelig for lærerne å utfordre elevene faglig når det kommer til digitale ferdigheter.
Både elevene og lærerne utrykker positiv og negativ påvirkning på naturopplevelsen, som følger av bruken av det digitale verktøyet. I lys av ny og gammel læreplan kommer det frem som følge av deltakernes utsagn at digital fortelling både kan bidra til å møte ambisjonen til læreplanen, men også føre til det motsatte.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2020