Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAanjesen, Olav
dc.date.accessioned2021-01-27T07:19:34Z
dc.date.available2021-01-27T07:19:34Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2724876
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2020en_US
dc.description.abstractDette er en masteroppgave i idrettsvitenskap, skrevet ved seksjon for kroppsøving og pedagogikk ved Norges Idrettshøgskole (NIH). Jeg har i dette prosjektet undersøkt hvordan elever og lærere (vg1) opplever bruk av et digitalt læringsverktøy i friluftslivundervisningen. Som teoretisk forankring er det benyttet sosiokulturell læringsteori, samt gjengivelse og tolkning av ny og gammel læreplan. Det presenteres også friluftslivsfaglige perspektiver på friluftslivs egenart og naturopplevelse. Oppgaven har en kvalitativ tilnærming, hvor jeg har brukt deltakende observasjon, intervju og gruppeintervju for å generere datamateriale. Denne metoden er anvendt for å få en mest mulig helhetlig og pålitelig fremstilling av elevenes (n=6) og lærernes (n=3) opplevelser og erfaringer med friluftslivundervisningen. Vitenskapteoretisk plasserer oppgaven seg i en hermeneutisk forståelsesramme, hvor fortolkningen har forsøkt å få frem elevene og lærernes opplevelser, meninger, erfaringer og følelser knyttet til friluftslivundervisningen. Lærerne hevder det digitale verktøyene kan virke distraherende på elevene og på undervisningen, men viser samtidig til at enkelte elever fikk høy motivasjon til arbeide med oppgaven som ble gitt. Det presenteres indikatorer på økt elevengasjement og elevaktivisering. I det sosiokulturelle perspektivet blir det både belyst positive og negative indikatorer på elevenes læringsprosess. Det er enighet mellom elevene og lærerne at elevene har høyere digital kompetanse enn lærerne, og det kommer frem at det kan ha negativ innvirkning på undervisningen. Lærerne utrykker utrygghet ovenfor undervisning med digitale verktøy, og det blir belyst indikatorer på at det er vanskelig for lærerne å utfordre elevene faglig når det kommer til digitale ferdigheter. Både elevene og lærerne utrykker positiv og negativ påvirkning på naturopplevelsen, som følger av bruken av det digitale verktøyet. I lys av ny og gammel læreplan kommer det frem som følge av deltakernes utsagn at digital fortelling både kan bidra til å møte ambisjonen til læreplanen, men også føre til det motsatte.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.subjectfriluftsliven_US
dc.subjectundervisningen_US
dc.subjectlæringen_US
dc.subjectteknologien_US
dc.subjectnaturen_US
dc.subjectopplevelseren_US
dc.subjecterfaringeren_US
dc.titleDigitale verktøy og friluftsliv – helt (u)naturlig: En kvalitativ studie om elevers og læreres opplevelse med digitale læringsverktøy i friluftslivundervisningenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeInstitutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier / Department of Teacher Education and Outdoor Studiesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel