dc.description.abstract | Bakgrunn og formål: Det er tidligere vist i litteraturen at en aktiv fritid kan ha påvirkning på hvordan elever oppfatter og forstår kroppsøvingsfaget. Det er likevel lite forskning på elevers rapportering om aktivitet på fritiden og ulike emosjoner i kroppsøvingsfaget. Hensikten i denne oppgaven var å undersøke sammenhenger mellom grupperingene aktive og ikke-aktive elever og emosjonene angst, glede og skam blant elever i kroppsøving på ungdomsskolen og Vg1.
Metode: Oppgaven baseres på en tverrsnittsstudie der 1672 norske elever på 10.trinn og Vg1 besvarte et spørreskjema. Emosjonene glede, skam og angst ble målt med Achievement Emotions Questionnaire - Kroppsøving Ungdom. I tillegg benyttes data fra samme spørreskjema omkring elevers aktivitetsnivå på fritiden, kroppsøvingskarakter og kjønn.
Resultater: T-tester viste at gruppen aktive elever rapporterte signifikant mer glede p < .01, mindre skam p < .01 og mindre angst p < .01, sammenlignet med gruppen ikkeaktive elever. Aktive elever rapporterte også signifikant bedre kroppsøvingskarakterer, sammenlignet med ikke-aktive elever. T-tester viste også at gutter rapporterte mer glede p < .01, mindre skam p < .01 og mindre angst p < .01 sammenlignet med jenter. Kjikvadrattest viste ingen signifikant assosiasjon mellom kjønn og hvorvidt elever var i aktiv eller ikke-aktiv gruppe.
Konklusjon: Det er sammenheng mellom rapportert trenings- og idrettsaktivitet på fritiden og emosjonene glede, skam og angst. Aktive elever rapporterte mer glede, mindre angst og mindre skam sammenlignet med ikke-aktive elever. I tillegg rapporterte aktive elever bedre karakterer sammenlignet med ikke-aktive elever. Videre rapporterte gutter mer glede, mindre skam og mindre angst sammenlignet med jenter. Sammenhengene virket å være uavhengig, på bakgrunn av at det ikke var en assosiasjon mellom kjønn og hvorvidt elever var i aktiv eller ikke-aktiv gruppe. Resultatene må imidlertid tolkes med forsiktighet, da utvalget ikke er representativt for populasjonen elever i kroppsøving generelt og det kan være andre bakenforliggende faktorer som kan forklare de observerte sammenhengene i dette utvalget. | en_US |