dc.contributor.author | Gulbrandsen, Endre Aas | |
dc.date.accessioned | 2015-04-17T11:29:58Z | |
dc.date.available | 2015-04-17T11:29:58Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/281970 | |
dc.description | Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2014 | nb_NO |
dc.description.abstract | I læreplanen kunnskapsløftet 06 [K06] er det fastslått at utdanningen skal gi hver elev
kompetanse til å ta vare på seg selv og sitt liv, og samtidig gi overskudd og vilje til å
være andre til hjelp. Det er ikke spesifisert hvordan en skal nå dette målet, og det
eksisterer lite forskning på om faget kroppsøving – og skolen som helhet – når dette
målet. Denne studien benytter seg av teorien Positiv Youth Development (PYD). PYD
konkretiserer styrker i ungdommen. Styrkene kjennetegner ungdommer som bidrar
positivt i egen og andres utvikling. Teorien tar utgangspunkt i de filosofiske
grunntankene om menneskelig utvikling beskrevet i Relational Developmental Systems
Theories (RDST). Studiens mål er å undersøke og beskrive potensialet for positiv
ungdomsutvikling i faget kroppsøving. / Background and aim: The development of individuals with competence to thrive in life
and the capacity and desire to help others, is stated initially in the Norwegian National
Curriculum (Kunnskapsløftet 06 [K06]). However little research has been conducted to
see how this goal can be ascertained. The study investigates the potential for Positive
Youth Development (PYD) within the context of physical education [PE]. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | kroppsøving | |
dc.subject | ungdom | |
dc.subject | utvikling | |
dc.subject | relasjoner | |
dc.title | Positiv ungdomsutvikling gjennom faget kroppsøving | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.description.localcode | Seksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Education | nb_NO |