Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGulbrandsen, Endre Aas
dc.date.accessioned2015-04-17T11:29:58Z
dc.date.available2015-04-17T11:29:58Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/281970
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2014nb_NO
dc.description.abstractI læreplanen kunnskapsløftet 06 [K06] er det fastslått at utdanningen skal gi hver elev kompetanse til å ta vare på seg selv og sitt liv, og samtidig gi overskudd og vilje til å være andre til hjelp. Det er ikke spesifisert hvordan en skal nå dette målet, og det eksisterer lite forskning på om faget kroppsøving – og skolen som helhet – når dette målet. Denne studien benytter seg av teorien Positiv Youth Development (PYD). PYD konkretiserer styrker i ungdommen. Styrkene kjennetegner ungdommer som bidrar positivt i egen og andres utvikling. Teorien tar utgangspunkt i de filosofiske grunntankene om menneskelig utvikling beskrevet i Relational Developmental Systems Theories (RDST). Studiens mål er å undersøke og beskrive potensialet for positiv ungdomsutvikling i faget kroppsøving. / Background and aim: The development of individuals with competence to thrive in life and the capacity and desire to help others, is stated initially in the Norwegian National Curriculum (Kunnskapsløftet 06 [K06]). However little research has been conducted to see how this goal can be ascertained. The study investigates the potential for Positive Youth Development (PYD) within the context of physical education [PE].nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectkroppsøving
dc.subjectungdom
dc.subjectutvikling
dc.subjectrelasjoner
dc.titlePositiv ungdomsutvikling gjennom faget kroppsøvingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Educationnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel