Hvordan kan utfordringer føre til økt læring og utvikling hos fremtidige elite fotballspillere og elitesoldater?: et komparativt casestudie mellom Forsvarets Spesialkommando og en fotballklubb i eliteserien
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/285657Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I dette prosjektet ønsket jeg å finne ut hvordan motgang og utfordringer kan føre til økt
læring og utvikling hos fremtidige elitesoldater og fotballspillere på elitenivå.
Dette er en komparativ casestudie mellom en fotballklubb i eliteserien og Forsvarets
Spesialkommando (FSK). I denne beskrivende casestudien ble semi-strukturerte
intervjuer og dokumentasjonsundersøkelser benyttet i datainnsamlingen.
I forbindelse med rekruttering og seleksjon er det mange av de samme egenskapene som
blir ansett som viktige i både fotballklubben og i FSK. Samtidig var det forskjeller med
tanke på hva de ulike miljøene ser etter. Fotballklubben ønsket i stor grad spillere som
er gode på selvregulering, mens FSK ønsket soldater som er mentalt sterke og har en
god tilpasningsevne.
Mine funn viser at det å bruke motgang og utfordringer i utdanning kan føre til økt
læring gjennom å presse og utfordre i gitte situasjoner. Videre pekes det på at trening
under stressende forhold kan utvikle mental tøffhet og at man kan øke mestringstroen
gjennom utfordringer. I tillegg viste det seg at det å ha realistiske krav i forhold til
trening er viktig for å kunne utvikle seg videre. I sin utdanning har FSK fokus på alle
disse punktene. Fotballklubben hadde også et bevisst forhold til disse punktene, men
trening under stressende forhold var ikke en del av deres opplegg. Dette kan medføre at
spillerne i mindre grad utvikler en mental tøffhet.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2015