Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBørven, Svein Inge
dc.date.accessioned2015-08-14T11:35:43Z
dc.date.available2015-08-14T11:35:43Z
dc.date.issued2015-08-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/296999
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2015nb_NO
dc.description.abstractHovedhensikten med studien har vært å undersøke hvordan vellykkede hovedtrenere i norsk, svensk og dansk toppfotball fremmer effektiv utvikling av prestasjoner. Studien tar utgangspunkt i Sitkin (1992) sin teori om erfaringsbasert læring og Weick og Sutcliffe (2007) sin teori om påpasselige organisasjoner. Som en følge av dette ble det gjennomført semistrukturerte intervjuer av fire hovedtrenere på nasjonalt toppnivå. For å undersøke dette temaet ble følgende problemstilling utarbeidet: Hvordan fremmer lederskapet til vellykkede hovedtrenere i norsk, svensk og dansk toppfotball erfaringsbasert læring og påpasselighet for å effektivt utvikle prestasjoner? Resultatene viste at hovedtrenerne i hovedsak legger til rette for erfaringsbasert læring via nøyaktig planlegging på kort sikt, et sterkt fokus på å gjøre moderate justeringer for å skape utvikling, i tillegg til grundige evalueringsprosesser i forbindelse med kamp. Videre indikerte funnene at trenerne fremmer påpasselighet først og fremst via en forståelse for at feil er en stor del av fotballen, og at de kan utnyttes til læring. Resultatene antyder imidlertid at en bedre utnyttelse av ekstern ekspertise og evalueringsprosessen rundt treninger kan være med på å optimalisere læringsprosessen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectfotball
dc.subjecttrenere
dc.subjectutvikling
dc.subjectprestasjoner
dc.subjectlæring
dc.titleEksperttreneren i fotball: en semistrukturert intervjuundersøkelse på hvordan man utvikler prestasjoner i toppfotballen via erfaringsbasert læring og påpasselighetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for coaching og psykologi / Department of Coaching and Psychologynb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel