Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBirkelund, Ingrid
dc.date.accessioned2015-08-17T11:30:11Z
dc.date.available2015-08-17T11:30:11Z
dc.date.issued2015-08-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/297221
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2015nb_NO
dc.description.abstractStudien omhandler nyutdannede kroppsøvingslæreres opplevelser og erfaringer fra sitt første år som yrkesutøvere, hvor hensikten er å undersøke hva som er mest utfordrende i møte med yrkeslivet. Avhandlingen retter oppmerksomheten mot overgangen fra utdannelse til yrkesliv, samt kroppsøvingslærernes helhetlige opplevelsen av sitt første yrkesåret. For å belyse dette presenteres et utvalg didaktisk og pedagogisk teori i avhandlingens teorikapittel som omhandler; lærerens kompetanse og rolle i skolen, de nyutdannedes sosialisering inn i en skolekultur, og lærerens relasjon og samarbeidsforhold med elevene og elevenes foreldre sett i sammenheng med læreres undervisningssituasjon. På bakgrunn av at formålet med undersøkelsen er å få en dypere forståelse av et sosiokulturelt fenomen, benytter studien en kvalitativ metodisk tilnærming. Studiens empiri fremkommer fra åtte semistrukturerte intervjuer, hvor utvalget består av nyutdannede kroppsøvingslærere som arbeidet sitt første yrkesår skoleåret 2013-2014, ved ungdomsskoler og videregående skoler. Resultat og drøfting viser at de nyutdannede kroppsøvingslærere opplevde selve kroppsøvingsundervisningen som minst utfordrende i møtet med læreryrket. I tillegg opplevde de å ha et godt og naturlig relasjonsforhold til sine elever. Videre antyder studien at de nyutdannede kroppsøvingslærerne ikke opplevde et praksissjokk i møtet med læreryrket, samtidig som ulike utfordringer er fremtredende. De nyutdannedes relasjon til elevenes foreldre oppleves som problematisk med tanke på deres ulik forståelse av kroppsøvingsfaget. De opplevde det også som utfordrende å ta del i skolekulturen, fordi de ikke fullt ut ble akseptert som likeverdige med de erfarne kollegaene, hvilket gjorde det utfordrende å påvirke og samarbeide med de erfarne lærerne på skolen. Alle de nyutdannede kroppsøvingslærerne erfarte møtet med yrkeslivet ulikt med tanke på det som over er nevnt, men en hovedtendens er at alle følte på et stort ansvar som yrkesutøvere, og fremhever at det er en stor overgang fra utdanning til yrkesliv som nyutdannet kroppsøvingslærer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectnih
dc.subjectmasteroppgaver
dc.subjectlærere
dc.subjectkroppsøving
dc.subjecterfaring
dc.titleNy som kroppsøvingslærer: en kvalitativ studie om hvordan nyutdannede kroppsøvingslærere opplever og erfarer sitt første år i læreryrketnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Educationnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel