Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWeierud, Tora Bjørlo
dc.date.accessioned2023-07-25T09:16:13Z
dc.date.available2023-07-25T09:16:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081237
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2023en_US
dc.description.abstractIntroduksjon: Formålet med studien var å undersøke problemstillingen: «Hvordan forstår elever i barneskolen evner i kroppsøvingsfaget?». Denne studien belyser barnets perspektiv, hvor de får muligheten til å dele sin forståelse omkring evner i kroppsøvingsfaget. Teoretisk grunnlag: I denne studien vil Bourdieus teoretiske rammeverk benyttes. Bourdieus begreper omkring habitus, felt, doxa og kapital vil bli presentert og diskutert opp mot evner i kroppsøvingsfaget. Metode: Det er innhentet empirisk data gjennom en kvalitativ metode. Observasjoner av to kroppsøvingsundervisninger i fire ulike klasser, og ni individuelle intervjuer ble gjennomført. Resultat: En tematisk analyse er anvendt for å analysere datamaterialet. Dette viser til at elevene trekker frem ulike evner som sentrale for å bli ansett som god i kroppsøvingsfaget. Evner som å følge med, vise innsats og samarbeid, og besitte fysiske egenskaper som hurtighet, styrke og teknikk viser seg gjeldende. Elevene refererte også til en forståelse av helse i sammenheng med kroppsøvingsfaget som en evne. Diskusjon: Resultatene diskuteres med utgangspunkt i Bourdieus teoretiske rammeverk. Elevenes habitus er preget av deres kroppslige og mentale skjemaer som de anvender i feltet, kroppsøvingsundervisningen. Feltets doxa består av læreplanen, og elevenes konstruerte regler om hva de anser som viktig for å besitte evner i kroppsøvingsfaget. Det elevene refererer til som gode evner diskuteres opp mot deres besittelse av ulik kapital. Konklusjon: Med bakgrunn i studiens resultater viser elevene til innsats og samarbeid som sentralt for å besitte evner i kroppsøvingsfaget. Elevene refererer også til fysiske ferdigheter som gode evner.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjectkroppsøving
dc.subjectelever
dc.subjectevner
dc.subjectferdigheter
dc.subjectforståelse
dc.titleEvner i kroppsøvingsfaget: En kvalitativ studie av elevers forståelse av evner i kroppsøvingsfageten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeInstitutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier / Department of Teacher Education and Outdoor Studiesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel