Sponsorarbeid – en del av det grønne skiftet?: En kvalitativ studie om hvordan det grønne skiftet påvirker norske energiselskaps sponsorarbeid
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3081251Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det grønne skiftet er en av de største utfordringene verden står ovenfor i dag. Som en del av denne utviklingen, har norske energiselskaper tatt på seg ansvaret for å drive en mer miljøvennlig og bærekraftig virksomhet. De samme bedriftene er også involvert på det norske sponsormarkedet. Denne studien har undersøkt hvilke grep som gjøres i sponsorarbeidet til de ulike energibedriftene for å tilpasse seg det grønne skiftet. Hensikten med studien er å forstå hvordan både oljeselskap og fornybare selskap, legger sin strategi i møte med det grønne skiftet.
Studien baserer seg på fem semi-strukturerte intervjuer, hvor tre av informantene representerer oljeselskap, mens to av informantene representerer fornybare selskap. Tidligere forskning antyder at selskaper må implementere en mer fremtidsrettet og grønnere profil i merkevarearbeidet. Det teoretiske rammeverket henviser til sponsorarbeid som et arbeid som krever en tydelig strategi for ønsket effekt. Resultatene støtter fit theory og viser at både olje- og fornybare selskaper søker sponsorater som passer deres profil. Institusjonell teori og stakeholder teori forklarer påvirkningen det grønne skiftet har på bedrifter.
Resultatene viser at oljeselskapene har formulert fremtidsrettede visjoner i sin strategi, men har ulik grad av implementering av disse i sponsorstrategien. Fornybare selskaper har identifisert sponsorarbeid som et verktøy i møte med fremtidens utfordringer, ved å velge fremtidsrettede sponsorobjekt. Av studiens to fornybare representanter har Eviny frontet en grønn profil tydeligere enn Lyse. Begge de fornybare selskapene tror det vil være en fordel å fremstå som grønne i sponsorarbeidet i fremtiden. Oljeselskaper prioriterer derimot å sponse initiativ som ikke nødvendigvis direkte er grønne, men som kan hjelpe dem i fremtiden. Eksempler på dette er utdanning og teknologi.
Studien gir en forståelse av hvilke strategier de ulike energiselskapene fører. Den viser at det er behov for å legge en tydelig strategi i møte med det grønne skiftet, og foreslår hvordan selskap kan tilpasse seg de økende forventningene utfordringen fører med seg.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2023