Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrødem, Olav
dc.date.accessioned2023-07-25T10:32:45Z
dc.date.available2023-07-25T10:32:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081251
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2023en_US
dc.description.abstractDet grønne skiftet er en av de største utfordringene verden står ovenfor i dag. Som en del av denne utviklingen, har norske energiselskaper tatt på seg ansvaret for å drive en mer miljøvennlig og bærekraftig virksomhet. De samme bedriftene er også involvert på det norske sponsormarkedet. Denne studien har undersøkt hvilke grep som gjøres i sponsorarbeidet til de ulike energibedriftene for å tilpasse seg det grønne skiftet. Hensikten med studien er å forstå hvordan både oljeselskap og fornybare selskap, legger sin strategi i møte med det grønne skiftet. Studien baserer seg på fem semi-strukturerte intervjuer, hvor tre av informantene representerer oljeselskap, mens to av informantene representerer fornybare selskap. Tidligere forskning antyder at selskaper må implementere en mer fremtidsrettet og grønnere profil i merkevarearbeidet. Det teoretiske rammeverket henviser til sponsorarbeid som et arbeid som krever en tydelig strategi for ønsket effekt. Resultatene støtter fit theory og viser at både olje- og fornybare selskaper søker sponsorater som passer deres profil. Institusjonell teori og stakeholder teori forklarer påvirkningen det grønne skiftet har på bedrifter. Resultatene viser at oljeselskapene har formulert fremtidsrettede visjoner i sin strategi, men har ulik grad av implementering av disse i sponsorstrategien. Fornybare selskaper har identifisert sponsorarbeid som et verktøy i møte med fremtidens utfordringer, ved å velge fremtidsrettede sponsorobjekt. Av studiens to fornybare representanter har Eviny frontet en grønn profil tydeligere enn Lyse. Begge de fornybare selskapene tror det vil være en fordel å fremstå som grønne i sponsorarbeidet i fremtiden. Oljeselskaper prioriterer derimot å sponse initiativ som ikke nødvendigvis direkte er grønne, men som kan hjelpe dem i fremtiden. Eksempler på dette er utdanning og teknologi. Studien gir en forståelse av hvilke strategier de ulike energiselskapene fører. Den viser at det er behov for å legge en tydelig strategi i møte med det grønne skiftet, og foreslår hvordan selskap kan tilpasse seg de økende forventningene utfordringen fører med seg.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjectbedrifter
dc.subjectsponsorer
dc.subjectmarkedsføring
dc.subjectmerkevarebygging
dc.subjectstrategier
dc.subjectbærekraft
dc.titleSponsorarbeid – en del av det grønne skiftet?: En kvalitativ studie om hvordan det grønne skiftet påvirker norske energiselskaps sponsorarbeiden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeInstitutt for idrett og samfunnsvitenskap / Department of Sport and Social Sciencesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel