Hvordan kan lokale skiklubber bli mer attraktive sponsorobjekter?: En kvalitativ studie om hvordan ulike faktorer påvirker skiklubbers attraktivitet som sponsorobjekt
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3089509Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sponsorinntekter er en viktig del av inntektsgrunnlaget til lokale skiklubber. Midlene fra sponsorater bidrar til å holde treningsavgifter nede, samt utvikle tilbudet til barn og unge. Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvilke faktorer som påvirker lokale skiklubbers attraktivitet som sponsorobjekt. Oppgaven ønsker å bidra til økt bevissthet rundt hva lokale skiklubber burde fokusere på i sponsorarbeidet for å øke sin attraktivitet som sponsorobjekt.
Studien baserer seg på en kvalitativ tilnærming, der syv semi-strukturerte intervjuer danner grunnlaget for datamaterialet. Utvalget i studien består av lokale skiklubber og deres sponsorer. Resultatene i oppgaven diskuteres på bakgrunn av tidligere forskning og teori på fagfeltet. Exchange Theory og Corporate Social Responsibility benyttes som teoretisk rammeverk i studien.
Hovedfunnene viser at det er flere faktorer som har betydning for attraktiviteten til skiklubbene. God kommunikasjon med sponsor viser seg å være grunnleggende for å oppleves attraktiv. Gjennom god kommunikasjon kan skiklubbene tydeliggjøre sin rolle som en positiv samfunnsaktør. Samfunnsansvaret blir trukket frem som en av de viktigste faktorene for sponsorater av lokale skiklubber. Skiklubbene som lykkes med å formidle deres positive bidrag i lokalsamfunnet vil oppleves mer attraktive. Gjennom god kommunikasjon kan partene også skape en felles forståelse av sponsors målsetninger og skiklubbens bidrag. Skiklubbene som aktivt bidrar til måloppnåelse oppleves attraktive. Resultatene viser at bidrag til merkevarebygging, eksponering og internt i bedriften viser seg å være sentrale faktorer for sponsorene. Uten en felles forståelse for hva sponsorene ønsker er det vanskelig for skiklubbene å bidra. Sponsorene etterlyser samtidig større initiativ fra skiklubbene. Funnene i oppgaven fremhever også faktorer som er vanskelig for skiklubbene å påvirke. Personlige preferanser hos sponsor, geografi, størrelse og type idrett er eksempler på dette.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2023