Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBollum, Sondre
dc.date.accessioned2023-09-14T12:44:30Z
dc.date.available2023-09-14T12:44:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3089509
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2023en_US
dc.description.abstractSponsorinntekter er en viktig del av inntektsgrunnlaget til lokale skiklubber. Midlene fra sponsorater bidrar til å holde treningsavgifter nede, samt utvikle tilbudet til barn og unge. Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvilke faktorer som påvirker lokale skiklubbers attraktivitet som sponsorobjekt. Oppgaven ønsker å bidra til økt bevissthet rundt hva lokale skiklubber burde fokusere på i sponsorarbeidet for å øke sin attraktivitet som sponsorobjekt. Studien baserer seg på en kvalitativ tilnærming, der syv semi-strukturerte intervjuer danner grunnlaget for datamaterialet. Utvalget i studien består av lokale skiklubber og deres sponsorer. Resultatene i oppgaven diskuteres på bakgrunn av tidligere forskning og teori på fagfeltet. Exchange Theory og Corporate Social Responsibility benyttes som teoretisk rammeverk i studien. Hovedfunnene viser at det er flere faktorer som har betydning for attraktiviteten til skiklubbene. God kommunikasjon med sponsor viser seg å være grunnleggende for å oppleves attraktiv. Gjennom god kommunikasjon kan skiklubbene tydeliggjøre sin rolle som en positiv samfunnsaktør. Samfunnsansvaret blir trukket frem som en av de viktigste faktorene for sponsorater av lokale skiklubber. Skiklubbene som lykkes med å formidle deres positive bidrag i lokalsamfunnet vil oppleves mer attraktive. Gjennom god kommunikasjon kan partene også skape en felles forståelse av sponsors målsetninger og skiklubbens bidrag. Skiklubbene som aktivt bidrar til måloppnåelse oppleves attraktive. Resultatene viser at bidrag til merkevarebygging, eksponering og internt i bedriften viser seg å være sentrale faktorer for sponsorene. Uten en felles forståelse for hva sponsorene ønsker er det vanskelig for skiklubbene å bidra. Sponsorene etterlyser samtidig større initiativ fra skiklubbene. Funnene i oppgaven fremhever også faktorer som er vanskelig for skiklubbene å påvirke. Personlige preferanser hos sponsor, geografi, størrelse og type idrett er eksempler på dette.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjectskiidrett
dc.subjectklubber
dc.subjectsponsing
dc.subjectsponsorer
dc.subjectkommunikasjon
dc.subjectmerkevarebygging
dc.subjectmarkedsføring
dc.subjectøkonomi
dc.titleHvordan kan lokale skiklubber bli mer attraktive sponsorobjekter?: En kvalitativ studie om hvordan ulike faktorer påvirker skiklubbers attraktivitet som sponsorobjekten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeInstitutt for idrett og samfunnsvitenskap / Department of Sport and Social Sciencesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel