Allmenndannelse i kroppsøving: En kvalitativ undersøkelse av læreplanen i kroppsøving: Hvordan kan vi forstå læreplanen i kroppsøving i lys av Klafkis teori om allmenndannelse?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3090138Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven er gjennomført med formålet om å kaste et nytt lys over læreplanen i kroppsøving (LK20). I denne studien har jeg benyttet meg av en kvalitativ forskningsmetode som kjennetegns med å gå i dybden på ett tema. Med bakgrunn i problemstillingen ble to dokumenter knyttet til fagfornyelsen analysere: Det første er overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen, og det andre er læreplan i kroppsøving. For å undersøke læreplanenes innhold og verdier, og for å kast et nytt lys over disse, tar analysen utgangspunkt i Wolfgang Klafkis teori om allmenndannelse. Analysen av dokumentene ble gjord med en deduktiv tilnærming, som betyr at jeg analyserte læreplanen gjennom teoriens briller.
Resultatene i studien bidrar med å fremheve dannelsesdimensjonene som ligger i læreplanen for kroppsøving. Ved at jeg har sett læreplanen innhold i lys av Klafkis dannelsesteori, har det tillat meg og identifisert læreplanens potensiale med å legge til rette for dannelse i kroppsøving. Studien løfter frem nye tilskudd til læreplanen, og bidrar med forslag til hvordan disse kan forstås i lys av danning. De tverrfaglige temaene får en nyansert tolkning i lys av Klafkis forestilling om tidstypiske nøkkelproblemer, studien argumenter for at disse til enhver tid må inngå i det pedagogiske arbeidet i kroppsøving. Videre stilles det spørsmålstegn til hvor vidt den nye læreplanen i kroppsøving konstituerer seg som en kompetansebasert læreplan, slik den er intender. Det brede kompetansebegrepet i læreplanen settes opp imot dannelsebegrepet, og studien informerer om hva som skiller dannelse og kompetanse.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2023