Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkåksrud, Emil Øistad
dc.date.accessioned2023-09-18T12:45:33Z
dc.date.available2023-09-18T12:45:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090138
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2023en_US
dc.description.abstractDenne oppgaven er gjennomført med formålet om å kaste et nytt lys over læreplanen i kroppsøving (LK20). I denne studien har jeg benyttet meg av en kvalitativ forskningsmetode som kjennetegns med å gå i dybden på ett tema. Med bakgrunn i problemstillingen ble to dokumenter knyttet til fagfornyelsen analysere: Det første er overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen, og det andre er læreplan i kroppsøving. For å undersøke læreplanenes innhold og verdier, og for å kast et nytt lys over disse, tar analysen utgangspunkt i Wolfgang Klafkis teori om allmenndannelse. Analysen av dokumentene ble gjord med en deduktiv tilnærming, som betyr at jeg analyserte læreplanen gjennom teoriens briller. Resultatene i studien bidrar med å fremheve dannelsesdimensjonene som ligger i læreplanen for kroppsøving. Ved at jeg har sett læreplanen innhold i lys av Klafkis dannelsesteori, har det tillat meg og identifisert læreplanens potensiale med å legge til rette for dannelse i kroppsøving. Studien løfter frem nye tilskudd til læreplanen, og bidrar med forslag til hvordan disse kan forstås i lys av danning. De tverrfaglige temaene får en nyansert tolkning i lys av Klafkis forestilling om tidstypiske nøkkelproblemer, studien argumenter for at disse til enhver tid må inngå i det pedagogiske arbeidet i kroppsøving. Videre stilles det spørsmålstegn til hvor vidt den nye læreplanen i kroppsøving konstituerer seg som en kompetansebasert læreplan, slik den er intender. Det brede kompetansebegrepet i læreplanen settes opp imot dannelsebegrepet, og studien informerer om hva som skiller dannelse og kompetanse.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjectkroppsøving
dc.subjectlæreplaner
dc.subjectundervisning
dc.subjectdannelse
dc.titleAllmenndannelse i kroppsøving: En kvalitativ undersøkelse av læreplanen i kroppsøving: Hvordan kan vi forstå læreplanen i kroppsøving i lys av Klafkis teori om allmenndannelse?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeInstitutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier / Department of Teacher Education and Outdoor Studiesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel