Refleksjoner over profesjonsutvikling fra lærerspesialiststudenter i kroppsøving
Arnesen, Trond Egil; Hallås, Bjørg Oddrun; Leirhaug, Petter Erik; Loftesnes, Jan Morten; Sæle, Ove Ronny Olsen
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3098140Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler / Articles [2096]
- Publikasjoner fra Cristin [1084]
Sammendrag
Formålet med lærerspesialistordningen og utdanningen var å gi lærere faglige utviklingsmuligheter og å styrke det kollektive profesjonsfellesskapet. I denne artikkelen løfter vi frem hvordan ti lærerspesialiststudenter i kroppsøving reflekterer over profesjonsutvikling og profesjonsfellesskap. Empirien er studentenes eksamenstekster. Vi analyserer tekstene med utgangspunkt i Hargreaves og Fullans forståelse av sosial kapital.
Studien viser hvordan informantene vektlegger profesjonsfellesskapet ved sin egen skole og lærerspesialiststudiet som sentralt for profesjonsutviklingen, men at de opplever ulik grad av støtte fra ledelsen og fagkollegaene på skolen. Flere av informantene savner bedre strukturer for å sikre kroppsøvingslærerne et refleksjonsfellesskap som kan bidra til profesjonsutvikling.
Et hovedfunn er at lærerspesialiststudiet har blitt opplevd som et faglig utviklende refleksjonsfellesskap der nye faglige perspektiver ble tatt i bruk for å reflektere over problemstillinger knyttet til studentenes profesjonsutøvelse. Det kan ha bidratt til å styrke den samlede sosiale kapital knyttet til kroppsøving på den enkelte skole. The purpose of the Norwegian teacher leader education and in-school teacher leader program was to provide skilled teachers with professional development opportunities and to strengthen the professional community as a whole. In this article, we highlight how ten teacher leader students in physical education reflect on professional development. The findings are based on the informants’ exam texts. The texts are analyzed using Hargreaves and Fullan’s understanding of social capital.
The study shows how the informants emphasize the professional community at their own school and the teacher specialist leader studies as central to professional development, but that they experience varying degrees of support from the management and colleagues at their schools. Several of the informants miss better structures to ensure physical education teachers a community of reflection that can contribute to professional development.
A main finding is that the teacher leader program has been experienced as a community of reflection, where teacher leaders used new perspectives to reflect on key issues related to their own practice. It may have helped to strengthen the overall social capital linked to physical education at the individual schools.
Beskrivelse
Denne artikkelen er publisert med åpen tilgang (open access) under vilkårene til Creative Commons CC BY 4.0-lisensen (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).