Show simple item record

dc.contributor.authorArnesen, Trond Egil
dc.contributor.authorHallås, Bjørg Oddrun
dc.contributor.authorLeirhaug, Petter Erik
dc.contributor.authorLoftesnes, Jan Morten
dc.contributor.authorSæle, Ove Ronny Olsen
dc.date.accessioned2023-10-23T12:50:47Z
dc.date.available2023-10-23T12:50:47Z
dc.date.created2023-06-15T15:51:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationUniped. 2023, 46(2), Side 86-96.en_US
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3098140
dc.descriptionDenne artikkelen er publisert med åpen tilgang (open access) under vilkårene til Creative Commons CC BY 4.0-lisensen (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).en_US
dc.description.abstractFormålet med lærerspesialistordningen og utdanningen var å gi lærere faglige utviklingsmuligheter og å styrke det kollektive profesjonsfellesskapet. I denne artikkelen løfter vi frem hvordan ti lærerspesialiststudenter i kroppsøving reflekterer over profesjonsutvikling og profesjonsfellesskap. Empirien er studentenes eksamenstekster. Vi analyserer tekstene med utgangspunkt i Hargreaves og Fullans forståelse av sosial kapital. Studien viser hvordan informantene vektlegger profesjonsfellesskapet ved sin egen skole og lærerspesialiststudiet som sentralt for profesjonsutviklingen, men at de opplever ulik grad av støtte fra ledelsen og fagkollegaene på skolen. Flere av informantene savner bedre strukturer for å sikre kroppsøvingslærerne et refleksjonsfellesskap som kan bidra til profesjonsutvikling. Et hovedfunn er at lærerspesialiststudiet har blitt opplevd som et faglig utviklende refleksjonsfellesskap der nye faglige perspektiver ble tatt i bruk for å reflektere over problemstillinger knyttet til studentenes profesjonsutøvelse. Det kan ha bidratt til å styrke den samlede sosiale kapital knyttet til kroppsøving på den enkelte skole.nob
dc.description.abstractThe purpose of the Norwegian teacher leader education and in-school teacher leader program was to provide skilled teachers with professional development opportunities and to strengthen the professional community as a whole. In this article, we highlight how ten teacher leader students in physical education reflect on professional development. The findings are based on the informants’ exam texts. The texts are analyzed using Hargreaves and Fullan’s understanding of social capital. The study shows how the informants emphasize the professional community at their own school and the teacher specialist leader studies as central to professional development, but that they experience varying degrees of support from the management and colleagues at their schools. Several of the informants miss better structures to ensure physical education teachers a community of reflection that can contribute to professional development. A main finding is that the teacher leader program has been experienced as a community of reflection, where teacher leaders used new perspectives to reflect on key issues related to their own practice. It may have helped to strengthen the overall social capital linked to physical education at the individual schools.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectcollaborative culturesen_US
dc.subjectcommunity of reflectionen_US
dc.subjectcredoen_US
dc.subjectlærerspesialistutdanningnob
dc.subjectprofesjonell kapitalnob
dc.subjectprofesjonsfellesskapnob
dc.subjectprofessional capitalen_US
dc.subjectrefleksjonsfellesskapnob
dc.subjectsocial capitalen_US
dc.subjectsosial kapitalnob
dc.subjectteacher leader educationen_US
dc.titleRefleksjoner over profesjonsutvikling fra lærerspesialiststudenter i kroppsøvingnob
dc.title.alternativeTeacher leader students on the physical education program: Their reflections on professional developmenten_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 Artikkelforfatter(e)en_US
dc.subject.nsiVDP::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subject.nsiVDP::Education: 280en_US
dc.source.pagenumber86-96en_US
dc.source.volume46en_US
dc.source.journalUnipednob
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.18261/uniped.46.2.3
dc.identifier.cristin2155011
dc.description.localcodeInstitutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier / Department of Teacher Education and Outdoor Studiesen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record