dc.description.abstract | Norge kan by på både små og lokale idrettsarrangementer, men også større internasjonale konkurranser som VM og verdenscup. Spesielt én ting har disse til felles; at de er avhengig av frivillighet. Men årene har frivillige utviklet seg fra tydelige, kollektive og tradisjonelle motiver til mer individualistisk og moderne tankesett. Spesielt den yngre generasjonen ønsker å lære noe nytt, få økt kunnskap og utvikle lederkompetanse. Dette kan skape utfordringer for arrangøren ettersom det blant annet krever tydeligere strategiplanlegging og nøye organisering for å sikre en god gjennomføring. Kommunikasjonen er også i utvikling, og er grunnleggende for å skape samarbeid, noe som igjen kan være avgjørende for et idrettsarrangement. Det må være god og presis informasjon i forkant av arrangementet, en tydelig og respektfull kommunikasjon under gjennomføringen, og en oppfølging etter arrangementet.
Hensikten med denne oppgaven er å bidra med innsikt i betydningen av kommunikasjon i forbindelse med et idrettsarrangement, som kan være positivt for å bringe kunnskap videre og påvirke langvarig forpliktelse. Arrangementet jeg har undersøkt er VM i Skiflyging 2022 i Vikersund med oppmerksomhet rettet på unge frivillige ettersom det er en viktig målgruppe.
Ved å benytte teori for idrettskommunikasjon og elementer fra Leader-Member Exchange Theory (LMX-teori) som tar for seg leder-medarbeider-relasjon, diskuterer denne oppgaven hvordan teoretisk rammeverk i samhandling med tidligere forskning kan gi forståelse av kommunikasjon i relasjonen mellom unge frivillige og deres ledere under et idrettsarrangement. Studien er en case-studie basert på deltakende observasjon og feltnotater, ti semi-strukturerte intervjuer og dokumentanalyse. Det ble utviklet forskningsspørsmål som oppsummerte faktorer som kan påvirke unge frivilliges opplevelse av kommunikasjon i relasjon med sin leder under VM i Skiflyging 2022. Hovedfunnene viser at elementer i prosjektforankring, forventningsavklaring, kommunikasjonskanal, effektiv kommunikasjon, dobbeltrolle hos ledere, relasjonsbygging og evaluering opplevdes som støy i kommunikasjonsprosessen. Dette påvirket i stor grad samhandlingen mellom leder og unge frivillige i form av at relasjonen ble svekket av mangel på kommunikasjon. | en_US |