Browsing Norges idrettshøgskole by Subject "lærerutdanning"
Now showing items 1-5 of 5
-
Hvordan opplever faglærerstudenter i kroppsøving og idrettsfag praksisopplæringen i utdanningen sin?
(Master thesis, 2018)Denne masteravhandlingen er gjennomført ved Seksjon for kroppsøving og pedagogikk, på Norges idrettshøgskole. Oppgavens tema er skolepraksis for faglærerstudenter i kroppsøving og idrettsfag, og hensikten er å undersøke ... -
«Jeg har aldri snakket sånn her om veiledninga mi før»: En kvalitativ analyse av kunnskapsbasen praksisveiledere ved kroppsøvingslærerutdanning benytter og besitter i møte med studenter
(Master thesis, 2020)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap ved Norges idrettshøgskole (NIH), Seksjon for kroppsøving og pedagogikk. Formålet med studien er å undersøke hvilke former for kunnskap som preger praksisveilederes arbeid med ... -
«Jeg vil gjerne ha uteskole, men jeg har ikke den didaktiske kunnskapsbasen for å utnytte meg av det»: Læreres bruk av uteskole i grunnskolen (5.-10. trinn), samt møtet med uteskole i lærerutdanningen
(Master thesis, 2022)Flere studier viser til læreres opplevelse av manglende erfaring og kunnskap om uteskole fra utdanningen. Kombinert med ulike skolekulturelle faktorer, er den manglende erfaringen og kunnskapen utfordringer som i mange ... -
«’Rase’ og etnisitet? Det kan ikke jeg si noe særlig om – her er det ’Blenda-hvitt’!»: Lærerutdanneres diskurser om hvithet, «rase» og (anti)rasisme
(Journal article; Peer reviewed, 2017-05)Som ledd i arbeidet for «å forstyrre» («interrupt» jf. MacLure 2003) tatt-for-gitte ideer om «rase» og å utvikle en antirasistisk pedagogikk, fokuserer artikkelen på lærerutdanneres diskurser om «rase» og (anti)rasisme i ... -
"Shaking or stirring?": a case-study of physical education teacher education in Norway
(Doctoral thesis, 2011)The aim of this study was to research physical education teacher educators’ (PETEs) (and to a lesser extent physical education [PE] students’) perspectives on the nature and purposes of physical education teacher education ...