Blar i Norges idrettshøgskole på emneord "tilpasset opplæring"
Viser treff 1-7 av 7
-
Hvordan opplever elever og lærere tilpasset opplæring i kroppsøvingsfaget?: en kvalitativ undersøkelse av et utvalg elever og læreres syn på tilpasning av organisering, mål, arbeidsmåter og innholdet i kroppsøvingstimen
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven tar for seg elever og læreres forståelse og opplevelse av tilpasset opplæring i kroppsøvingsfaget. Hensikten var å få et innblikk i hvordan begrepet ble oppfattet og praktisert av lærer, og samtidig få ... -
«Hvordan vi jobber med fag skal ikke være personavhengig, det skal være systemavhengig»: En kvalitativ studie av hvordan to lærere organiserer kroppsøvingsundervisning for elever ved en spesialavdeling
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne oppgaven er å rette søkelyset mot hvilket tilbud elever ved spesialavdelinger får i kroppsøving. Til tross for et ideal i norsk skole om at alle elever skal inkluderes i den ordinære skolen, er det flere ... -
Inclusion of children with disabilities in physical education: Current knowledge base and the experiences of children with disabilities and their parents
(Doctoral thesis, 2019)Background: Children with disabilities are at risk of social and pedagogical marginalisation and exclusion in physical education (PE). Despite increased international research initiatives, our knowledge of what supports ... -
"Jeg kan og jeg vil, men jeg passer visst ikke inn": En narrativ studie om barn og unges erfaringer med kroppsøvingsfaget når de har en sjelden diagnose (fysisk funksjonshemning)
(Doctoral thesis, 2013)Dagens skole skal tilby alle barn og unge en tilpasset og likeverdig opplæring i en inkluderende fellesskole. Dette gjelder selvsagt også i det obligatoriske kjernefaget kroppsøving. Gjennom egne yrkeserfaringer, i løpet ... -
Kroppsøvning for elever med astma i ungdomsskole
(Master thesis, 2009)Hensikten med denne studien var å undersøke hvordan elever med astma deltok i kroppsøvingstimene i ungdomsskolen, samt belyse hvorvidt barn og unge med astma opplever at kroppsøvingstimene er tilpasset deres behov. Jeg ... -
«Tilpasset opplæring er noe vi gjør, men vi snakker ikke om det»: En kvalitativ studie om lærere og skoleleders erfaringer med tilpasset opplæring og inkludering i kroppsøvingsfaget ved en barneskole.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har som mål å belyse hvordan skoleleder og kroppsøvingslærere erfarer arbeidet med tilpasset opplæring og inkludering i skolen, og da spesifikt i kroppsøvingsfaget. Tidligere ... -
«Vi bør jo samarbeide. Hadde det bare vært så enkelt ...»: En kvalitativ studie om hvordan kroppsøvingslærere og idrettspedagoger erfarer at deres samarbeidsmuligheter kan gi et mer inkluderende og tilpasset opplæringstilbud for elever med funksjonsnedsettelse i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Tidligere forskning viser at barn og unge med funksjonsnedsettelse opplever segregerende praksiser i kroppsøvingsfaget i form av å ikke bli inkludert eller få tilrettelagt undervisning etter sine behov. Etter praksisopphold ...