"Jeg kan og jeg vil, men jeg passer visst ikke inn": En narrativ studie om barn og unges erfaringer med kroppsøvingsfaget når de har en sjelden diagnose (fysisk funksjonshemning)
Abstract
Dagens skole skal tilby alle barn og unge en tilpasset og likeverdig opplæring i en inkluderende fellesskole. Dette gjelder selvsagt også i det obligatoriske kjernefaget kroppsøving. Gjennom egne yrkeserfaringer, i løpet av de siste 12 årene, har jeg imidlertid dessverre ofte erfart at skolene møter elevmangfoldet svært forskjellig, og at en del barn og unge med funksjonshemning for ofte faller utenfor. Jeg opplever det som urettferdig og i strid med et likeverdig opplæringstilbud at ikke alle barn får delta i skolens læringsaktiviteter. Det finnes i dag lite forskning som belyser kompleksiteten i det å skape inkluderende opplæringstilbud i kroppsøving, spesielt i Norge. Denne studien har derfor som mål å bidra til økt kunnskap om hvordan Stortingets ambisiøse politiske prosjekt om en inkluderende skole blir fulgt opp i praksis. Søkelyset rettes spesielt mot hva det vil si å tilby barn og unge et inkluderende kroppsøvingsfag. Hensikten med denne avhandlingen er å belyse hvilke erfaringer barn og unge med sjeldne diagnoser (fysiske funksjonshemninger) har med kroppsøvingsfaget. Erfarer de at kroppsøvingsfaget er inkluderende for alle, og i så fall på hvilke måter? Opplever de å bli ekskludert? Hvordan og i hvilke sammenhenger? Med andre ord: Hvordan erfarer de faget, og hva lærer de i kroppsøvingstimene?
Description
Avhandling (doktorgrad) - Norges idrettshøgskole, 2013