Jeg kan delta!: barn med funksjonsnedsettelser og deltakelse i fysisk aktivitet - en multimetodestudie i en habiliteringskontekst
Doctoral thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/171340Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien bidrar til å øke den forskningsbaserte kunnskapen om barn med
funksjonsnedsettelser og deres deltakelse. Kunnskapen har utgangspunkt i barnas perspektiv i
en habiliteringskontekst som har fysisk aktivitet som hovedvirkemiddel og kan bidra til
forståelsen av hva som kan gjøre det enklere eller vanskeligere for barn med
funksjonsnedsettelser å delta. Denne forståelsen er essensiell for å fremme et godt grunnlag
for og et bredt utvalg av muligheter for barns deltakelse. Studien avdekker at barna har
kompetanse til å være aktivt medvirkende i å utforme sine aktivitetsønsker og mål for
deltakelse. Det bør vektlegges at fagpersoner i habiliteringstjenestene nyttiggjør seg barnas
kompetanse og legger til rette for familiens medvirkningsmuligheter. Habiliteringsopphold
som fokuserer på deltakelse, bør fremme aktivitetsglede og etterspørre aktiviteter som barna
og de foresatte anser som betydningsfulle og egnet i eget lokalmiljø.
Fremtidig forskning på feltet bør derfor i større grad fokusere på aktivitetsglede og den sosiale
deltakelsesdimensjonen, og inkludere et perspektiv hvor forskning foregår sammen med og
ikke bare på barn med funksjonsnedsettelser.
Beskrivelse
Avhandling (doktorgrad) - Norges idrettshøgskole, 2012.