Blar i Masteroppgaver / Master's theses på emneord "erfaringer"
Viser treff 1-16 av 16
-
«Alle her er klar over fordelene av fysisk aktivitet, men det er ikke alltid sånn at vi tilrettelegger for det»: En kvalitativ studie av fysisk aktivitet som behandlingstiltak i psykisk helsevern
(Master thesis, 2021)Formål: Formålet med denne studien er å belyse pasienter og ansatte sine erfaringer med fysisk aktivitet som et behandlingstiltak ved distriktspsykiatriske sentre. Studien vil også undersøke hvordan disse erfaringene, sett ... -
Alpintrenarar og kjønn i trenarverksemda: Ei kvalitativ undersøking av kjønn si betydning for alpintrenarar sine opplevingar og erfaringar i feltet
(Master thesis, 2023)Dette er ei masteroppgåve i idrettsvitskap som er utarbeida ved institutt for idrett og samfunnsvitskap ved Norges Idrettshøgskule. Fleire studiar viser at idretten er ein mannsdominert arena, kor trenarfeltet er særskilt ... -
«Da kjente jeg på at … da lærte jeg noe.»: En intervjustudie av seks ungdomsskoleelever om deres læringserfaringer i kroppsøving belyst ved hjelp av Arnolds læringsdimensjoner.
(Master thesis, 2018)Hva elevene bør lære i kroppsøvingsfaget har vært et emne for debatt i mange år, og i norsk kontekst er tematikken på ny aktuell i den pågående fagfornyelsen (Kunnskapsdepartementet, 2017). Til tross for interessen rundt ... -
Dans i kroppsøving: En kvalitativ studie om fe m kroppsøvingslærer es e rfaringer og tanker om dans som aktivitet i den videregående skole
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å undersøke læreres erfaringer med og tanker om, dans som aktivitet i kroppsøvingsfaget i den videregående skolen. Disse erfaringene kan være nyttige for å belyse læreres ... -
Digitale verktøy og friluftsliv – helt (u)naturlig: En kvalitativ studie om elevers og læreres opplevelse med digitale læringsverktøy i friluftslivundervisningen
(Master thesis, 2020)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap, skrevet ved seksjon for kroppsøving og pedagogikk ved Norges Idrettshøgskole (NIH). Jeg har i dette prosjektet undersøkt hvordan elever og lærere (vg1) opplever bruk av et ... -
Elevar på mellomtrinnet si oppleving av kroppsøvingsfaget: Ein kvalitativ studie av elevar si oppleving av kroppsøvingsfaget og kva rolle deira meistringstru spelar i faglege og sosiale situasjonar
(Master thesis, 2020)Dette er ei masteroppgåve som er skriven på institutt for lærarutdanning og friluftslivsstudier, ved Norges idrettshøgskule. Målet med studien er å undersøke elevar på mellomtrinnet sine opplevingar av kroppsøvingsfaget, ... -
Elevers erfaring med dans i kroppsøvingsfaget: Et kvalitativt prosjekt som undersøker fire elevers erfaring og læring med dans som aktivitet i den videregående skolen.
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å undersøke hva elever i den videregående skole uttrykker at de erfarer og lærer i dans i faget kroppsøving. Forskning (Arnesen et al., 2017; Moen et al., 2018) viser at dans er ... -
En masteroppgave om flerkulturelle elever i friluftslivsundervisning: «Det som kanskje kan være litt ubehagelig med det er at alle andre kan noe og de andre kan det ikke»: En kvalitativ studie av flerkulturelle elever sine erfaringer med friluftsliv i skolen
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: Norge betegnes som et flerkulturelt samfunn, og det gjenspeiles i skolen. Elever med ulike kulturelle bakgrunner stiller med ulike forutsetninger. Friluftsliv ser gjennom Fagfornyelsen ut til å få en større plass ... -
Et aktivt friluftsliv i Osloskolen med FRIGO: En kvalitativ studie av partnerskapet mellom Friluftslivssenteret i Gamle Oslo (FRIGO) og utvalgte Osloskoler for å fremme undervisning i friluftsliv.
(Master thesis, 2021)Forskning viser at friluftslivsundervisning får en begrenset plass i elevers skolehverdag og at opplæringen ofte ikke samsvarer med læreplanenes intensjoner og målsetninger (Abelsen & Leirhaug, 2017, s. 20). Forskere antar ... -
Friluftslivsutdannedes møte med arbeidslivet, og deres erfaringer av utdanningens relevans
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven i idrettsvitenskap er en kvalitativ studie av friluftslivsutdannedes møte med arbeidslivet og deres erfaringer av utdanningens relevans for arbeidsliv. Friluftsliv har en sentral plass i mange nordmenns ... -
«Følelser i spill» - en kroppsøvingslærers erfaringer: En autoetnografisk studie om en kroppsøvingslærers følelser og erfaringer i yrkesutøvelsen.
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven er et autoetnografisk forskningsprosjekt hvor temaet er kroppsøvingslærerens følelser. Formålet med oppgaven er å få innsikt i kroppsøvingslærerens erfaringer, og å få kunnskap om følelser som ... -
«Jeg var ikke gutt nok for gutta, og ikke jente nok for jentene, så hvor skal jeg liksom?»: En fenomenologisk studie om kroppsøvingserfaringene til fire transelever
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Masteroppgaven tar utgangspunkt i min interesse for hvordan en minoritetsgruppe erfarer kroppsøvingsfaget. Jeg jobber som lærer og har min utdanning innen kroppsøving og idrettsfag. Selv om samfunnet vårt stadig ... -
«Jeg var ofte på biblioteket og drev med andre fag»: En narrativ studie av to elevers erfaringer med kroppsøvingsfaget fra ungdomskolen og gjennom tre år på videregående skole.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven har som siktemål å belyse og søke forståelse av to elevers subjektive erfaringer i, og med, kroppsøvingsfaget fra inngangen av ungdomsskolen til utgangen videregående opplæring. Erfaringene som løftes ... -
Konkurranse i kroppsøving: En kvalitativ studie om elevers opplevelse av konkurranse i kroppsøvingsfaget.
(Master thesis, 2020)I denne oppgaven har jeg formulert et forskningsspørsmål som skal belyse elevenes opplevelser av konkurranseaktivitet i kroppsøvingsundervisningen. Oppgaven skal bidra til økt forståelse for elevers erfaringer med faget ... -
Nyutdannede kroppsøvingslæreres møte med skolehverdagen: En kvalitativ studie om hvordan seks nyutdannede kroppsøvingslærere erfarer møtet med skolehverdagen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har som formål å undersøke nyutdannede kroppsøvingslæreres erfaringer i møte med skolehverdagen. For å belyse problemstillingen har det blitt gjennomført seks semistrukturerte ... -
«Tilpasset opplæring er noe vi gjør, men vi snakker ikke om det»: En kvalitativ studie om lærere og skoleleders erfaringer med tilpasset opplæring og inkludering i kroppsøvingsfaget ved en barneskole.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har som mål å belyse hvordan skoleleder og kroppsøvingslærere erfarer arbeidet med tilpasset opplæring og inkludering i skolen, og da spesifikt i kroppsøvingsfaget. Tidligere ...